آموزش ادوبی پریمیر پرو (Adobe Premiere pro)

آموزش ادوبی پریمیر پرو ،که یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای تدوین فیلم در دنیا هست برای تمام افرادی که قصد وارد شدن به هنر تدوین ویدیو هستند بسیار حیاتی هست. تا کنون فیلم های بسیار زیادی در دنیا توسط نرم افزار ادوبی پریمیر پرو تدوین شده است.

این نرم افزار یکی از زیر مجموعه های کمپانی ادوبی ( Adobe ) است و از سال 2003 فعالیت خودش رو شروع کرده و تا کنون با به روز رسانی های قدرتمند خودش در هر فصل و هر سال به کار خودش به عنوان رهبر در نرم افزارهای تدوین سینمایی ادامه میده.

چرا آموزش ادوبی پریمیر پرو را انتخاب کنیم؟

در کلاس ها و جمع های مختلفی که شرکت میکنم، این سوال همیشه مطرح میشه که کدوم یکی از نرم افزارهای تدوین بهترین عملکرد رو میتونه برای ما داشته باشه و چرا باید آموزش ادوبی پریمیر پرو رو در اولویت خودمون قرار بدیم؟ در حقیقت جواب این سوال رو نمیشه با یک کلمه پاسخ داد، چرا که زیر مجموعه های بسیار زیادی رو در بر میگیره، برای مثال اگر ما قصد تدوین فیلم های حرفه ای هستیم و با هدف تدوین فیلم های تبلیغاتی، سینمایی و… وارد این حرفه میشیم، قطعا ادوبی پریمیر پرو بهترین انتخاب ما هست چرا که ابزارها، محیط برنامه و امکاناتی که در اختیار ما قرار میده، برای کارهای سینمایی و تبلیغاتی هست نه کارهای جشنی. برای مثال اصلاح رنگی که ما در پریمیر پرو و نرم افزارهای ادوبی میتونیم داشته باشیم رو کمتر نرم افزاری در اختیار ما قرار میده. یا برای مثال لرزشگیری که داخل پریمیر پرو هست، یکی از قدرتمندترین استابلایزرهای دنیا محسوب میشه.

اما اگر تو به دنبال تدوین فیلم های جشن هستی یا حتی فیلم هایی که نیاز به تدوین خیلی سریع داره ( مثل اخبار و…) بهتره به دنبال نرم افزار ادیوس باشی، چرا که این نرم افزار کار رو برای تو راحتتر میکنه ولی نمیشه به عنوان یک نرم افزار حرفه ای از اون نام برد.

ویژگی های منحصر به فرد ادوبی پریمیر پرو چیست؟

بزرگترین ویژگی نرم افزار ادوبی پریمیر پرو ، لینک شدن این نرم افزار با سایر نرم افزارهای ادوبی، مثل ادوبی آدیوشن، فتوشاپ، ادوبی افترافکتس و… هست که این ویژگی انحصارا برای ادوبی فعال هست. حالا چه کاربردی داره؟ با من باش تا دقیق برات توضیح بدم:

فرض کن تو تدوینی زدی و در میانه های کار نیاز به جلوه های ویژه داری یا حتی نوشتن یک متن با گرافیک خاصی که فقط از عهده افترافتکس بر میاد. اگر با نرم افزاری بجز ادوبی پریمیر پرو کار کنی، نیاز داری که اون قسمت از فیلمت رو خروجی بگیری، وارد افترافکتس کنی، کارهای لازم رو انجام بدی، مجدد خروجی بگیری و وارد نرم افزار تدوین خودت کنی! حالا اگر توسط خودت یا مشتری اصلاحیه بخوه این موضوع، مجدد باید این مراحل طی بشه و زمان زیادی رو ازت میگیره قطعا

حالا اگر با ادوبی پریمیر پرو کار کنی، فقط کافیه روی قطعه فیلم یا فیلم های خودت راست کلیک کنی و گزینه مربوط به لینک شدن این فیلم به افترافکتس رو بزنی و تمام! حالا هر کاری رو داخل افترافکتس انجام بدی، به صورت لایو و بدون انجام کار دیگه ای توی نرم افزار پریمیر میبینی و در نهایت فقط کافیه از پریمیر خروجی فیلم خودت رو بگیری و لذذذذذتش رو ببری.

در کل شک نکن توی انتخاب نرم افزار ادوبی پریمیر پرو

برای کار با ادوبی پریمیر پرو ، حداقل چه سیستمی نیاز داریم؟

مثل همه کارهای دیگه که بالاخره نیاز به یک سرمایه اولیه داره، آموزش ادوبی پریمیر پرو و کار با اون هم نیاز به یک سرمایه اولیه داره و اون یک سیستم قوی برای تدوین فیلم هست. اینکه دقیقا چه مدل سیستمی نیاز داریم، رو نمیشه به وضوح گفت، چون بستگی به نیاز تو و مقدار هزینه ای که قصد سرمایه گذاری کردن داری، داره. اما اگر بخوام به صورت کلی برات توضیح بدم باید بگم که تو برای کارهای کوچیک نیاز داری که حداقل یک CPU Core i3 نسل 4 و 5 داشته باشی، و البته حداقل 8 گیگ رم و الزاما سیستم عامل 64 بیتی، این حداقل نیازی هست که داری، شاید برات سوال بشه که گرافیک چه چیزی نیاز هست. در این مورد باید بهت بگم که خیل خودت رو درگیر گرافیک نکن چون یا باید یک گرافیک خیلی قوی داشته باشی که بخشی از کار روی دوش گرافیک بره جلو یا یک گرافیک معمولی داشته باشی و کل کار روی دوش CPU باشه.

این سیستمی که بهت گفتم برای کارهای کوچیک هست و نمیتونی اگر به عنوان شغل این حرفه رو مد نظر داری به راحتی ازش استفاده کنی و البته حداکثر میتونی فیلم های Full HD رو باهاش تدوین کنی و از فکر فیلم های 4K و… بیا بیرون.

باز اینجا شاید شنیده باشی که میشه از پروکسی ها استفاده کرد و با سیستم های ضعیف هم کار انجام داده، این موضوع کاملا درست ولی یک اما بزرگ وجود داره، اونم این هست که برای کارهای حرفه ای نمیتونی روی این موضوع خیلی حساب بکنی، چرا که توی کارهای حرفه ای فرضا تو 200 گیگابایت فیلم خام داری، حالا میخواهی تمام این ها رو پروکسی بگیری، طبیعتا این کار با یک سیستم ضعیف، حداقل 1 تا 3 روز زمان میبره! البته اگر سیستم وسط کار هی اذیت نکنه و هنگ نکنه و نسوزه و…

پس در نهایت نیاز به یک سیستم قوی هست اما به نظرم اگر الان شرایط خرید یک سیستم حرفه ای رو نداری، با همین سیستمی که داری کار خودت رو شروع کن و بعد با درآمدی که به دست میاری، بیا و سیستم و رو هی ارتقا بده و عوضش کن. من خودم اولین بار سیستمم بسیاااااااار ضعیف بود در حدی که با هر کلیک روی نرم افزار باید چند ثانیه صبر میکردم! یا وقتی میزدم نرم افزار ادوبی پریمیر باز بشه، میرفتم یه چایی  میریختم و می اومدم!!

پس در نهایت تو نیاز داری به یک سیستم قوی، اما الزامی وجود نداره که از اول این سیستم رو در اختیار داشته باشی. علاقه و انرژی تو از همه چیز قویتر هست، این رو بدون دوست من.

چجوری با نرم افزار ادوبی پریمیر پرو کار کنم؟

برای شروع کار با نرم افزار ادوبی پریمیر پرو سه راه داری

راه اول: خودت آموزش هارو در اینترنت ببینی و کم کم باهاش کار کنی. این کار حدود 1 سال طول میکشه چرا که کسی نیست ازش سوالاتت رو بپرسی و برای جواب هر سوال باید کلی بگردی و زمان از دست بدی، وقتی هم فیلمی رو تدوین میکنی نمیدونی خوب هست یا نه و کسی نیست ازش سوالاتت رو بپرسی

راه دوم: بری جایی کارآموزی و این موضوع حداقل 10 ماه طول میکنه ( در بهترین شرایط) چرا که در کارآموزی کسی کنار تو نمیشینه تا بهت آموزش بده ، باید خودت کم کم یاد بگیری، بیشتر ازت درخواست میشه کارهای دیگه انجام بدی و در نهایت هم وقتی یاد میگیری معمولا باید مدتی رو به صورت رایگان در محل کارآموزی کار کنی و اینجوری خیلی زمان از دست میدی

راه سوم: خرید دوره آموزشی ادوبی پریمیر پرو ، با خرید دوره هم به صورت سرفصل بندی و درست همه چیز بهت آموزش داده میشه، هم پشتیبانی داری و سوالاتت رو به راحتی میپرسی، هم فیلم هایی که تدوین میکنی رو میتونی به پشتیبانی نشون بدی و نظرش رو بخواهی، هم فیلم ها آپدیت میشه، هم…

اگه برات سوال شده چه دوره ای بگیرم که همه این امکانات رو داشته باشه باید بهت بگم دوره رازهای یک تدوینگر همه این ویژگی ها رو داره و تا الان بسیاری از افرادی که این دوره رو تهیه کردن، جایی مشغول به کار هستن یا برای خودشون به صورت فریلنسر کار میکنن

در کنارت هستم تا حرفه ای بشی، خیالت راحت