آموزش تدوین فیلم

تدوین فیلم یکی از مهارت های مهم در دنیای سینما و تلویزیون است و برای همین انتخاب درست آموزش تدوین فیلم یکی از  تصمیمات حساس برای هر تدوینگری هست. اگر تو هم به دنبال یادگیری این مهارت هستی، در این مقاله با راهنمایی هایی برای شروع آموزش تدوین فیلم آشنا خواهید شد.

آشنایی با نرم افزارهای تدوین فیلم

اولین قدم برای شروع آموزش تدوین فیلم، آشنایی با نرم افزارهای تدوین فیلم است. بسیاری از نرم افزارهای تدوین فیلم مانند Adobe Premiere، Final Cut Pro و Avid Media Composer در بازار موجود هستند. برای شروع، بهتر است با یکی از این نرم افزارها آشنا شوید و با استفاده از آن به تدوین فیلم بپردازید. هر کدام از این نرم افزارها ویژگی ها و محدودیت‌های خودشون رو دارن. برای مثال برای استفاده از فاینال کات باید حتما سیستم مک داشته باشی یا برای پریمیر باید سیستم قوی و حتما 64 بیتی داشته باشی.

اما در کل اگر دوست داری در زمینه تدوین فیلم حرفه‌ای کار کنی و با هر سیستم عاملی هم درست بهت جواب بده، پیشنهاد همیشگی من ادوبی پریمیر پرو هست

تو با خیال راحت آموزش تدوین فیلم خودت رو با پریمیر شروع کن. من تا الان 17 سال هست که با پریمیر کار میکنم و هیچ مشکلی باهاش نداشتم. در هر آپدیت هم کلی امکانات جدید در اختیارت میذاره که می‌تونی ازشون استفاده های مفیدی ببری.

قسمتی از دوره بی نظیر ” رازهای یک تدوینگر “

آشنایی با اصول تدوین فیلم

آشنایی با اصول تدوین فیلم نیز برای شروع آموزش تدوین فیلم بسیار مهم است. در این مرحله، بهتر است با مفاهیمی مانند برش، ترکیب صدا و تصویر، نورپردازی و دیگر مفاهیم تدوین فیلم آشنا شوید.

اصول تدوین فیلم به تو کمک میکنه که حس فیلم رو درست دربیاری.  در بسیاری از آموزش های تدوین فیلم تو رو فقط با افکت ها و ابزارهای مختلف نرم افرارها آشنا میکنن. در صورتی که اصل موضوع تدوین فیلم، اصول تدوین هست. این اصول تدوین فیلم هست که می تونه تو رو بهتر و قوی تر از رقبای خودت بکنه.

برای درک بهتر اصول تدوین فیلم با این مثال همراه من باش:

فرض کن من کار کردن  با پیچ گوشتی و… رو یاد میگیرم، آیا الان میشم یک تعمیر کار؟ قطعا نه. ولی اگر اصول کار کردن با ابزارها رو یا بگیرم و متوجه باشم از هر ابزاری کجا و به چه صورت استفاده میکنم. قطعا می‌تونم به یک تدوینگر تبدیل بشم.

در تدوین هم دقیقا همین موضوع هست. تا زمانی که اصول تدوین رو بلد نباشی و به افکت ها و ابزارها بسنده کنی، در بهترین حالت تبدیل میشی به یک اپراتور تدوین فیلم. ولی اگر اصول رو یاد بگیری همه چیز متفاوت میشه و در مسیر حرفه ای بودن قدم های بزرگی رو برمیداری.

آموزش تدوین فیلم
بهترین آموزش تدوین فیلم بهمراه پشتیبانی و آپدیت دوره

یک دوره آموزشی تدوین فیلم عالی چه ویژگی‌هایی داره؟

 وقتی یک جستجوی کوچیک توی نت بزنی می‌بینی که ده ها و صدها دوره آموزش تدوین فیلم وجود داره که هر کدوم طبیعتا مزیت‌های رقابتی خودشون رو دارن و همه هم ادعای بهترین بودن دارن اما چجوری یک دوره آموزشی پریمیر عالی رو از بینشون انتخاب کنیم؟

1. به سرفصل‌ها دقت کن:

اینکه به تو چه نکاتی آموزش داده میشه خیلی مهم هست. ببین اون نتیجه ای که تو انتظارش رو داری، داخل سرفصل ها هست یا نه. اگر متوجه این موضوع نشدی حتما با پشتیبانی سایت صحبت کن. اگر کسی جواب نداد یا جواب درستی نگرفتی دور اون دوره رو خط بکش که قطعا به درد تو نمیخوره. وقت قبل از خرید پشتیبانی خاصی نداره ببین بعد از خرید چی میشه دیگه!

2. ویدیوهای رایگان دوره رو ببین:

اگر با دوره خوب و به درد بخوری روبه رو باشی، قطعا ویدیوهایی از قسمت های مختلف یا حتی یک یا چند قسمت رایگان رو در اختیار تو قرار داده. حتما اونارو ببین تا چند تا چیز رو مطمئن بشی. اول اینکه کیفیت صدا و تصویر همون چیزی هست که میخواهی، دوم اینکه می‌تونی با مدرس دوره ارتباط بگیری یا نه. سوم اینکه با کلیت نحوه تدریس و … ارتباط خوبی داری یا نه. همه اینا میتونه به یادگیری بهتر تو کمک بزرگی بکنه.

3. از پشتیبانی آموزش تدوین فیلم مطمئن شو:

پشتیبانی یک امر حیاتی برای هر دوره‌ای هست. چه دوره آموزشی پریمیر و چه هر دوره دیگه‌ای. در نتیجه هر جور هست باپشتیبانی ارتباط بگیر و حتی چند بار با اون‌ اشخاص صحبت کن تا مطمئن بشی که بعد از خرید دوره تو و یک سری فیلم تنها نیستید و می‌تونی سوالات خودت رو حداکثر ۲۴ ساعت بعد به جوابش برسی. به هر بهانه ای به پشتیبانی زنگ بزن

مبانی فرم فیلم
بعد از یادگیری فرم فیلم، دیدگاهت نسبت به فیلم دیدن یا فیلم ساختن کاملا عوض میشه

از کجا بدونیم یک تدوینگر خوب می‌شیم؟

اول از همه اینکه اگر تلاش نداشته باشی و علاقه به تدوین نداشته باشی قطعا باید دور حرفه‌ای شدن توی تدوین رو خط بکشی و یک شغل و حرفه دیگه‌ای رو دنبال کنی. اما اگر علاقه به این کار داری به چند تا نکته دیگه هم دقت کن و بعد تصمیم نهایی خودت رو بگیر.

اول اینکه برای تبدیل شدن به یک تدوینگر حرفه‌ای باید یک شخصیت درون گرا داشته باشی. باید بتونی فرضا یک هفته یک گوشه دنیا بشینی و تنهایی تدوین خودت رو انجام بدی. با نرم افزار پریمیر عشق بازی کنی و به عنوان بهترین دوست خودت کنارت داشته باشیش. من هنرجوها و کارآموزهای زیادی داشتم که علاقه به تدوین داشتن و تلاش بسیار زیادی هم میکردن اما به دلیل برون گرایی زیاد نتونستن پای سیستم دووم بیارن و به یکی دیگه از مراحل تولید فیلم رو آوردن مثل تصویربرداری و… در نتیجه یکی از الزامات تدوینگر حرفه‌ای شدن درون گرایی هست. البت منظورم از تدوینگر حرفه‌ای کسی هست که بتونه یک فیلم سینمایی، مستند و… رو تدوین کنه نه یک تدوینگری که قرار کار جشن انجام بده و شاید ویدیوهای کوتاه اما پر افکت و… رو کار کنه. تدوینگر حرفه‌ای صرفا کسی هست که با تمام اصول ممکن تدوین خودش رو انجام میده نه کسی که تمام قدرتش توی افکت ها هست و اگر افکت ها رو ازش بگیری دیگه حرفی برای گفتن نداره.

اگر تا اینجای کار اوکی هستی با من همراه باش تا تمام موارد مهم دیگه که میتونه به تدوینگر شدنت کمک کنه رو بهت بگم.

تماشای دقیق راش‌ها

وقتی در نرم افزارهای تدوین قوی شدی و تونستی مشتری جذب کنی برای تدوین فیلم، به تو یک سری راش داده میشه ( اگه نمیدونی راش چیه، کلیک کن). راش ها رو خیلی دقیق ببین. سعی کن تمام راش ها رو بدون کم و کاست نگاه کنی. حتی اونهایی که به ظاهر خراب شده و مجدد ضبط شده.

خیلی از کسری هایی که در زمان تدوین به چشمت میاد رو می‌تونی با همون راش‌ها جبران کنی.

بعد از اینکه تمام راش ها رو با دقت دیدی، اون موقع شروع کن به تدوین فیلم. در فیلم های اول انتظار خیلی زیادی از خودت نداشته باش. قطعا نیاز به زمان داری تا کم کم به یک تدوینگر حرفه ای و درجه یک تبدیل بشی.

بعد از آموزش تدوین فیلم می‌تونم کامل یک فیلم رو تدوین کنم؟

بستگی به خودت داره! تو باید تمرین داشته باشی. اگر در حین آموزش تمرینات خودت رو انجام داده باشی، قطعا می‌تونی بعداز آموزش ها تدوین خودت رو شروع کنی و ازش کسب درآمد کنی. اما اگر فقط به آموزش ها نگاه کنی و تمرین نداشته باشی. کار برای تو خیلی سخت میشه.

اما در کل در تدوین های اول خودت انتظار همه چیز نداشته باش. در هر تدوین یک نکته یا چند نکته یاد بگیر و به سراغ تدوین بعدی برو.

سعی کن زمانی رو برای مشتری گرفتن در نظر داشته باشی و همیشه گوشه ای از ذهنت به دنبال پیدا کردن مشتری بعد باشه.

بعد از آموزش تدوین فیلم و تدوین ویدیو فیلم خودت رو ارزیابی کن

پس از تدوین فیلم، بهتر است آن را ارزیابی کنید و نظرات دیگران را جمع آوری کنید. این مرحله به شما کمک می کند تا با نقاط ضعف و قوت فیلم خود آشنا شوید و در نسخه های بعدی بهبود آن را بدهید.

قبل از تحویل فیلم به مشتری ، فیلم خودت رو تست کن. چجوری؟ به چند نفر ویدیو خودت رو نشون بده. و به حالات چهرشون دقت کن. ببین آیا تا انتهای ویدیو همراه تو میان و حواسشون به فیلم هست یا در جایی از فیلم حوصلشون سر میره و به سراغ گوشی خودشون میرن؟ آیا اونجا که انتظار داشتی مخاطب بخنده، به فکر فرو بره یا اشک بریزه این اتفاق افتاد یا بدون توجه از اون قسمت رد شد؟

آیا انتهای ویدیو وقتی پیام ویدیو رو ازش سوال می‌پرسی جوا درستی میده یا نتیجه ای غیر از نتیجه اصلی به دست آورده؟

همه این کارها و البته رفع اشکالات احتمالی باعث میشه ویدیو تو قوی تر باشه و زمانی که به مشتری خودت ویدیو رو تحویل میدی بتونی شگفتی بزرگی رو از مشتری خودت دریاف کنی.

بعد از تهیه دوره آموزش تدوین فیلم چه کاری انجام بدم؟

مهمترین اصل ممکن تمرین هست. تا وقتی تمرین نکنی یعنی هیچ چیزی نداری. باید تمرین مستمر داشته باشی. باید فیلم های مختلفی رو تدوین کنی و شاید ابتدای کار باید فیلم های مختلفی رو خراب کنی تا دستت بیاد که چجوری میتونی به یک تدوین عالی برسی. قطعا بسیار عالی هست که این خراب کردن در فیلم‌های تمرینی تو اتفاق بیوفته تا فیلم‌هایی که سفارشی هست و آبروی تو وسط گذاشته شده.

در کل برای اینکه بهترین نتیجه ممکن رو از دوره آموزشی پریمیر بگیری باید هر فیلم رو حداقل ۳ بار ببینی:

بار اولین فقط فیلم رو ببین و تمرین نکن

بار دوم فیلم رو ببین و همزمان با دیدن فیلم تمرین کن

بار سوم بدون اینکه فیلم رو ببینی، اون رو در ذهنت مرور کن و تمرین خودت رو انجام بده

اینجوری تمام مطالب بدون کم و کاست روی ذهن تو حک میشه و تو قطعا میتونی بهترین نتیجه رو از دوره آموزشی تدوین خودت به دست بیاری.

در نهایت رویای یک شبه تدوینگر شدن نداشته باش. تبلیغاتی که در این موضوع هست همه برای جذب کردن تو جهت خرید استفاده میشه و کاملا توخالی هست. تدوینگرهای بزرگ دنیا همه حداقل نیمی از عمرشون رو مشغول تدوین فیلم بودن تا الان به یک تدوینگر عالی تبدیل شدن. تو هم از این قاعده مستثنی نیستی و باید برای تبدیل شدن به یک تدوینگر عالی، هر روز یادبگیری، تمرین کنی و تمرین کنی و تمرین کنی

موفق باشی دوست من