آموزش ساخت تیزر

در مطلب آموزش ساخت تیزر به نکات مختلفی اشاره کردیم از جمله: تیزر چیست؟ چرا به ساخت تیزر احتیاج داریم؟ چه مراحلی رو باید طی کنیم و کلی مطلب دیگه

با من همراه باش…

اول از همه باید بدونیم که تیزر چیه و دقیقا چه معنی ای رو در ذهن تو مخاطب ها داره. حقیقت این هست که تیزر معنای دقیقی در ایران نداره یعنی وقتی یک نفر به من زنگ میزنه و میگه من تیزر میخوام، اول از همه میپرسم تو چی رو تیزر میدونی! بعد نسبت به تعریف اون شروع به صحبت میکنیم ولی معمولا در ایران تیزر به معنای یک فیلم کوتاه  که احتمالا حدود 1 دقیقه تا 90 ثانیه زمان داره، هست. حالا در خارج از ایران به چه معنایی هست؟ هیچی! یعنی اگر در خارج از ایران کلمه تیزر استفاده کنی خیلی معنای خاصی براشون نداره البته tease معنای خودش رو داره و تیزینگ هم از شاخه های جالب تبلیغات در دنیا هست ولی تیزر حداقل به اون معنایی که ما درک  داریم ازش، اصلا نیست.

حالا ما فکر میکنیم که تیزر به معنای یک فیلم تبلیغاتی کوتاه هست، برای آموزش ساخت تیزر چه کاری انجام بدیم؟

از ساخت تیزر چه انتظاری داریم؟

باید برای ما مشخص شود که چرا میخواهی تیزر بسازیم؟ آیا محصول جدیدی داریم و نیاز به معرفی هست؟ یا به محصول/خدمت قبلی خودمون چیز جدیدی اضافه کردیم؟ آیا میخواهیم در مورد مسئله ای که اعتبار برند ما رو در خطر انداخته صحبت کنیم یا … . پس خیلی دقیق باید مشخص کنیم که با چه هدفی اقدام به ساخت تیزر می‌کنیم. ساخت تیزر بدون هدف مثل تیر اندازی در شب تاریک هست. ممکنه به هدف برخورد کنه ولی احتمالش بسیار کم هست.

مخاطب هدف تیزر دقیقا کیست؟

یکی از مسائلی که دقیقا باید مشخص شود مخاطب نهایی ویدیو است. باید مشخص شود که تیزر ما رو دقیقا چه کسی می‌بینه؟ جنسیت، سن، تحصیلات، سطح درآمد، متاهل یا مجرد، دارای چند فرزند، فرزندهای چندساله و… تنها بخش کوچکی از اطلاعاتی هست که تو باید داشته باشی. اگر مخاطب محصول/خدمت تو عام هستند مثل تبلیغات اپلیکیشن اسنپ، یا تبلیغ یک بانک یا تبلیغ یک صندلی همه کاره و… باید مخاطب ها رو دسته بندی کنی و برای هر کدوم از اون ها تیزر خاص خودش رو بسازی با ایده خاص خودش و روش تبلیغاتی منحصر به فرد خودش.

چه تاثیری پس از ساخت تیزر انتظار داریم؟

بعد از مراحل قبل در آموزش ساخت تیزر به این نکته توجه کنیم که چه تاثیری میخواهیم داشته باشیم؟ آیا همین الان باید اقدام به خرید انجام بشه؟ یا صرفا قصد یادآوری برند داریم یا میخواهیم محصول دقیقی رو معرفی کنیم یا میخواهیم جایگاه محصول خودمون رو در بازار تغییر بدیم یا…

این موضوع هم باید دقیقا مشخص بشه تا بتونیم خیلی دقیقتر مشخص کنیم که هدف ما از ساخت تیزر چیه؟ جواب هر کدوم از این سوال ها قطعا میتونه برای ما بسیار مهم باشه پس باید زمان زیادی رو بابت اطلاعات دقیق این سوال ها داشته باشیم، شاید حتی مجبور باشیم چند روز زمان رو صرف کنیم تا همه چیز دقیق مشخص بشه

پس از ساخت تیزر ، کجا آن را پخش کنیم؟

محل انتشار در آموزش ساخت تیزر رو جدی بگیر، اینکه قصد پخش تیزر خودت در تلویزیون داری یا در اینستاگرام یا آپارات یا فیلیمو یا سینما و… قطعا در ایده پردازی خیلی تاثیرگذار هست. اینکه دقیقا هر کدوم چه ویژگی ها و شرایطی رو داره خیلی طولانی و مفصل هست ولی فقط به یک نکته از اون اشاره میکنم.

ما در آموزش ساخت تیزر موضوعی رو داریم به نام قلاب طلایی، این زمانی هست که مخاطب رو مجبور میکنیم با ما همراه بشه و ویدیو رو رد نکنه، این زمان در اینستاگرام حدود 3 ثانیه هست، در آپارات حدود 6 ثانیه، در تلویزیون خیلی این موضوع حیاتی نیست چرا که مخاطب امکان رد کردن ویدیو رو نداره و… پس در ایده پردازی باید بدونیم که چند ثانیه ابتدای ویدیو خودمون رو چجوری بسازیم و چه اتفاقی باید بیوفته. البته قلاب طلایی فقط یک مورد از ده ها مورد ایده پردازی در پلت فرم های مختلف هست که باید بررسی بشه.

انتخاب سبک ساخت تیزر

حالا که تمام اطلاعات رو جمع آوری کردیم به این نکته بپردازیم که از چه سبکی از ویدیو باید استفاده کنیم؟ آیا باید از تصاویر رئال استفاده کرد؟ یا موشن گرافیک برای ما مناسبت هست؟ یا استاپ موشن و… هر کدوم از این سبک ها ویژگی ها و زیبایی های خاص خودش رو داره. اینکه صرفا چون موشن گرافیک یا استاپ موشن جدیدتر هست، نمیتونه دلیل خاصی برای ما باشه برای این موضوع که ما از اون سبک استفاده کنیم.

باید بدونیم آیا مخاطب ما باهاش ارتباط برقرار میکنه؟ باید بدونیم آیا در پلت فرمی که میخواهیم انتشار بدیم این سبک جوابگو هست یا نه، باید بدونیم با این سبک اطلاعاتی که میخواهیم انتقال بدیم درست انتقال پیدا میکنه یا نه و ده ها سوال دیگه مشخص میکنه که ما از چه سبکی استفاده کنیم.

برخی از کانون ها و شرکت های تبلیغاتی فقط سبک خاصی از ویدیو رو تولید میکنن و در تمام جلسات خودشون از اون سبک دفاع میکنن، این موضوع کاملا اشتباه هست و باید حواست به این کار باشه، سبک رو دقیق با توجه به اطلاعات تیترهای قبل مشخص کن.

ساخت تیزر کوتاه نیاز به یک ایده بزرگ داره

تمام پنج مرحله قبل به ما اطلاعاتی میده که ما رو به ایده پردازی دقیقتر راهنمایی میکنه. با توجه به انتظار ما از ساخت تیزر، انتخاب دقیق مخاطب ، انتخاب تاثیر و پلتفرم و سبک تیزر ، مشخص میشه که ما در چه مسیری باید ایده پردازی کنیم و چهارچوب های ما حدودا چیه. البته میدونیم که در ایده پردازی چهارچوب خاصی رو نباید داشته باشیم ولی در بدون چهارچوب هم نمیشه عمل کرد و باید برای تاثیرگذاری دقیق ویدیو خودمون، حواسمون به اطلاعات مهمی که جمع آوری کردیم باشه

آموزش مراحل ساخت تیزر

در آموزش ساخت تیزر بعد از ایده پردازی نوبت به ساخت تیزر میشه، باید پیش تولید، تولید و پس تولید قوی داشته باشیم تا بتونیم ایده تیزر خودمون رو به بهترین نحو پیاده کنیم و ازش لذت ببریم و تاثیر اون رو ببینیم.

قطعا اگر مراحلی که بیان شد رو دقیق انجام بدیم، هزینه تولید تیزر برای ما بسیار ارزان خواهد بود با این معنی که چند برابر هزینه آن برمیگرده و سوددهی عالی از اون به دست میاریم.

اینکه در هر مرحله از ساخت تیزر باید چه کارهایی رو انجام بدیم موضوع بسیار گسترده ای هست که در این مقاله توضیح اون خیلی طولانی میشه و نیاز به مقاله مفصل دیگه ای هست.

مراحل پس از ضبط تیزر

در مرحله هشتم از آموزش ساخت تیزر تو یک تیزر خیلی خوب داری که آماده انتشار دقیق هست. خیلی به انتشار اون دقت کن. آمار بازدید و بازخوردهایی که میگیری رو باید کاملا زیر نظر داشته باشی و از اون درس های زیادی بگیری تا بتونی در تیزرهای بعدی خودت دقیقتر عمل کنی و به نتایج بهتری برسی. قطعا هر تیزر تبلیغاتی تجربه بزرگی برای همه سازندگان خواهد بود.

پس از ساخت تیزر انتظار معجزه نداشته باشیم

با یک تیزر قرار نیست معجزه ای اتفاق بیوفته. در هیچ جای دنیا و تاریخ با یک ویدیو اتفاق بزرگی رخ نداده و همه چیز نیاز به ممارست و پیگیری‌های زیاد داره تا به نتیجه برسیم و ازش لذت ببریم. اطلاعات هر تیزر رو کامل بررسی کن و به سراغ تیزر بعد برو تا بتونی بیشترین بازدهی رو ازش داشته باشی.

امیدوارم مقاله آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی برای تو مفید بوده باشه. اگر سوالی در این موضوع داری حتما با من در میون بذار تا بیشتر در موردش صحبت کنیم.