آموزش نرم افزار پریمیر

اگر قصد داری تدوین رو به عنوان یک حرفه یا شغل دنبال کنی حتما آموزش نرم افزار پریمیر رو جدی بگیر. چرا که پریمیر از هر لحاظ به نیازهای تو در تدوین هر فیلمی جواب میده و می‌تونی با خیال راحت از کار با پریمیر لذت ببری.

تاریخچه نرم افزار پریمیر:

قبل از شروع صحبت در مورد آموزش پریمیر، می خواهیم کمی در مورد تاریخچه این نرم افزار شگفت انگیز نیز صحبت کنیم. نرم افزار پریمیر ( Adobe Premiere Pro ) محصول شرکت ادوبی است. این نرم افزار برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط این شرکت منتشر شد. پریمیر یکی از بهترین و قوی ترین نرم افزارهای مربوط به ادیت و ساخت فیلم و موشن گرافیک است. این نرم افزار با استفاده از امکانات و ابزار قدرتمندی که در اختیار کاربران قرار می دهد، می تواند ویدئو های شگفت انگیزی را خلق کند. در ابتدای ورود این نرم افزار به صنعت فیلم سازی، هر دو نسخه ۳۲ و ۶۴ بیتی آن توسط شرکت ادوبی منتشر می شد اما در حال حاضر، به دلیل توانایی پایین سیستم های ۳۲ بیتی در پشتیبانی از این نرم افزار، صرفا نسخه ۶۴ بیتی پریمیر منتشر می شود. این نکته برای افرادی که قصد طی کردن دوره های آموزش پریمیر و کار با این نرم افزار را دارند می تواند بسیار مفید باشد زیرا نسخه ۶۴ بیتی پریمیر، سرعت بسیار بالاتری نسبت به نسخه های ۳۲ بیتی قدیمی دارد.

در نتیجه برای آموزش نرم افزار پریمیر حداقل به یک سیستم 64 بیتی نیاز داریم. البته اگر فقط سیستم 32بیتی در دسترس هست میتونی به نسخه‌های 32 بیتی پریمیر رجوع کنی که مربوط به قبل از سال 2015 هستن.

با پریمیر چه کارهایی میشه انجام داد؟

با توجه به قدمت پریمیر و البته آپدیت‌هایی که در هر ورژن به کاربرهای خودش ارائه میکنه، تقریبا هر فیلمی رو میشه با نرم افزار ادوبی پریمیر پرو تدوین کرد ولی اگر بخواهیم به صورت خیلی دقیق و حرفه‌ای به نرم افزار پریمیر نگه کنیم، پریمیر بیشتر برای تدوین فیلم‌های سینمایی، مستند و تبلیغاتی کاربرد داره نسبت به فیلم‌های جشنی. در فیلم های جشنی تو به بسیاری از امکانات خاص مثل خروجی‌های خیلی دقیق، اصلاح رنگ های حرفه‌ای و… احتیاج نداری و در عوض احتیاج داری ترنزیشن‌های مربوط به جشن، سرعت عمل بالا و… رو داشته باشی. به همین دلیل هست که معمولا من برای تدوین فیلم های جشن، آموزش نرم افزار پریمیر رو پیشنهاد نمیکنم.

اگر به دنبال تبدیل شدن به یک تدوینگر حرفه‌ای و بدون نقص در زمینه سینما، مستند ویا تبلیغات هستی حتما آموزش نرم افزار پریمیر رو جدی بگیر.

قسمتی از دوره رازهای یک تدوینگر

آموزش نرم افزار پریمیر

این رو همیشه بدون که هیچ تدوینگر حرفه‌ای یک شبه و یک ماهه حرفه‌ای نشده. همگی بدون استثنا چندین سال تلاش کردن و فیلم‌های مختلف رو تدوین کردن تا تونستن کم کم به یک تدوینگر حرفه‌ای تبدیل بشن. در نتیجه گول افرادی که قول یک شبه تدوینگر شدن رو به تو میدن نخور  و بدون اون افراد هیچ چیزی در مورد یک تدوین و یا تدوینگر حرفه‌ای نمی‌دونن وگرنه چنین قولی رو نمی‌دادن.

برای آموزش پریمیر بجز خود نرم افزار پریمیر، تو باید اصول تدوین فیلم رو هم یاد بگیری. اگر بخوام بهتر بگم، این رو بدون که آموزش نرم افزار پریمیر حداکثر 5 درصد یک تدوین هست و اصول تدوین فیلم 95 درصد اهمیت یک تدوین رو به عهده داره.

در نتیجه قبل از تهیه هر دوره‌ای از پریمیر حتما دقت کن که به تو اصول تدوین فیلم رو هم یاد بدن

اصول تدوین فیلم در آموزش نرم افزار پریمیر چیست؟

اگر تو کار با قیچی و پنس و پانسمان و… رو بلد باشی آیا میتونی عمل قلب انجام بدی؟ قطعا نه، چون قیچی و پنس و… فقط ابزار هستن و اون چیزی که تو رو به یک متخصص تبدیل میکنه، علمی هست که داری. اینکه بدونی دقیق چه زمان، به چه صورتی، با چه فشاری و… از اون قیچی استفاده کنی. یک اشتباه کوچیک میتونه کار رو تموم کنه.

شاید با خودت بگی این مثال خیلی بزرگ نمایی هست ولی اصلا اینجوری نیست. ما اگر فیلم خودمون رو یک جاندار حساب کنیم ( که واقعا تو ذهن من و اکثر فیلم سازهای دنیا همین هست) یک اشتباه کوچیک در تدوین فیلم می‌تونه اون فیلم رو ناقص کنه.

اشتباه در همین حد که دو پلان رو جابه جا داخل فیلم بذاری یا طول پلان ها رو درست تشخیص ندی یا صدا گذاری اشتباهی داشته باشی یا هر چیز دیگه. اگر به دنبال تبدیل شدن به یک تدوینگر حرفه‌ای هستی، حتما اصول تدوین فیلم رو یاد بگیر وگرنه در نهایت به یک اپراتور تدوین مبدل میشی.

بخشی از دوره رازهای یک تدوینگر

برای آموزش نرم افزار پریمیر چه کار کنیم؟

اول از همه تکلیف خودت رو مشخص کن که چرا میخواهی نرم افزار پریمیر رو یاد بگیری. آیا فقط می‌خواهی آموزش نرم افزار پریمیر رو ببینی تا به صورت تفریحی و گاه گاه یک تدوین کوچیک برای خودت بزنی و تمام. یا قصدت از آموزش نرم افزار پریمیر این هست که به صورت حرفه‌ای این شغل رو ادامه بدی و کنار حرفه‌ای‎های دنیا اسمت در تیتراژ فیلم‌های مختلف بدرخشه؟

اگر مورد اول رو انتخاب کردی که طبیعتا یک آموزش ببین و از این کار لذت ببر فقط. اما اگر به عنوان شغل و آینده خودت به آموزش نرم افزار پریمیر رجوع کردی ازت میخوام که برای خودت، زمانت، هزینه‌ای که میکنی ارزش قائل بشی و تدوین فیلم رو خیلی جدی بگیری.

اول از همه یک آموزش عالی برای خودت پیدا کن که در ادامه بهت میگم چجوری این کار رو انجام بدی

دوم اینکه حتما تمرین کن. باید هر روز کار کنی. باید فیلم دیدن رو به عنوان شغل خودت در نظر بگیری و باید همیشه و در هر لحظه  ذهن خودت رو درگیر تدوین و اینکه چجوری میتونی رو مخاطبت بیشترین تاثیر رو بذاری کنی.

در مرحله سوم بدون که تا زمانی که کار میکنی باید آموزش ببینی. یک دوره و یک دورهمی و… کفایت یک آدم حرفه‌ای رو نمیکنه. باید در هر مرحله از زندگیت یاد بگیری

من با خودم عهد بستم، تا زمانی که یاد میگیرم اجازه کار و آموزش دارم. اگر روزی آموزش دیدن من متوقف بشه قطعا از دنیای تدوین و آموزش نرم افزار پریمیر خداحافظی میکنم.

آموزش نرم افزار پریمیر

بهترین آموزش نرم افزار پریمیر چه ویژگی‌هایی داره؟

چندتا شاخصه اصلی رو بهت میگم که قبل از تهیه هر دوره‌ای خیلی بهش توجه کن.

  1. آموزش نرم افزارهای بروز پریمیر: احتیاجی نیست حتما و الزاما آموزش آخرین نسخه از نرم افزار پریمیر رو ببینی ولی اگر آموزشی مربوط به 5 سال پیش بود رو هم نبین دیگه. چون احتمال قوی آپدیت‌های خیلی جدید و جذابی اومده که میتونه کار رو در بسیاری از مراحل برای تو آسون‌تر بکنه.
  2. حتما اصول تدوین در آموزش باشه: هر آموزش نرم افزار پریمیر بدون اصول تدوین ناقص هست. هر کسی خلاف این رو بهت گفت بدون داره اشتباه میگه بهت. اگر قصد داری فقط یک اپراتور بشی فقط نرم افزار پریمیر رو آموزش ببین ولی اگر قصد تدوینگر شدن داری حتما به وجود اصول تدوین در آموزش نرم افزار پریمیر دقت کن.
  3. دوره باید پشتیبانی داشته باشه: دوره‌ای که پشتیبانی نداشته باشه خیلی به درد نمیخوره. چون ممکنه تو سوالی داشته باشی، قسمتی از دوره اشتباه تدریس شده باشه و ده ها مسئله دیگه پس پشتیبانی دوره امر بسیار مهمی هست.
  4. تمرین تمرین تمرین: هیچ چیزی جای تمرین رو نمیگیره برای تو. حتما چه در زمان آموزش دیدنت و چه در هر زمانی که کار تدوین رو انجام میدی. سعی کن تمرین کنی، آموزش های جدید ببینی و مجدد تمرین کنی. این تنها راز موفقیت تو هست.

تدوین رو جدی بگیر دوست من