آموزش ویرایش فیلم

ویرایش فیلم یکی از آخرین مراحل ساخت هر فیلم به حساب میاد و قطعا آموزش ویرایش فیلم به تو کمک میکنه فیلم‌هایی بسیار حرفه‌ای تر از قبل تهیه کنی.

در این مطلب تو متوجه میشی که مراحل ویرایش فیلم چیه، با چه نرم افزارهایی ویرایش فیلم انجام میشه و برای آموزش ویرایش فیلم چه مراحلی رو باید طی کنی. با من همراه باش…

ویرایش فیلم دقیقا چیه؟

برای ساخت هر فیلم باید چند مرحله مهم طی بشه. اول تعیین موضوع، دوم ایده پردازی، سوم اجرای ایده ( تصویربرداری یا…) و چهارم ویرایش فیلم. در زمان ویرایش فیلم تو فیلم های خام به دست اومده رو کنار هم میچینی و در نهایت به فیلم حس میدی. می‌تونم بگم در این مرحله فیلم متولد میشه و مخاطب ها میتونن اون رو ببینن و باهاش ارتباط بگیرن.

آموزش ویرایش فیلم چقدر اهمیت داره؟

شاید با خودت بگی ویرایش فیلم خیلی هم سخت نیست و میشه با آموزش های ساده اون رو یاد گرفت اما اصلا اینگونه نیست. در زمان ویرایش فیلم فقط کافیه یک تصویر رو در محل درست خودش قرار ندی، قطعا فیلم نهایی دچار مشکل میشه و اون خروجی اصلی رو نمیتونی ازش داشته باشی.

ویرایش فیلم ( یا در اصل تدوین فیلم) یکی از مهمترین مراحل ساخت هر فیلمی هست. جالبه بدونی میشه یک فیلم متوسط رو با تدوین به یک فیلم عالی تبدیل کرد و از اون طرف میشه یک فیلم عالی رو با تدوین بد، به یک فیلم متوسط و یا ضعیف تبدیل کرد.

نرم افزارهای مرتبط با آموزش ویرایش فیلم:

برای ویرایش فیلم نرم افزارها و اپلیکیشن های بسیار متفاوتی وجود داره. این نرم  افزارها برای ویندوز، مک، یا حتی گوشی موبایل متفاوت هستن و در نهایت این تو هستی که با توجه به نیاز خودت و البته دانشی که داری یکی از این نرم افزارها رو انتخاب میکنی و از اون استفاده میکنی.

نرم افزارهایی مثل: فاینال کات، پریمیر پرو، ادیوس، اینشات و صدها نرم افزار دیگه.

حالا کدوم یکی از این نرم افزارها بهتر هستن؟ هیچ جواب دقیق وجود نداره. یک مثال برات میزنم تا کاملا واضح بشی

با یک مثال خیلی ساده همه چیز رو برات شفاف میکنم.

تو نرم افزار paint که ساده ترین نرم افزار طراحی هست رو در نظر بگیر ( همین نرم افزاری که توی همه ویندوزها به صورت پیش فرض هست) اگر تو بخواهی ابعاد یک عکس رو کم کنی و کیفیت و… هم خیلی برات مهم نیست. بیشتر کم شدن ابعاد و سایز عکس برات مهمه. در این صورت این تغییر سایز با نرم افزار paint حدودا 20 ثانیه طول میکشه از زمانی که paint رو باز میکنی تا زمانی که کارت انجام شده و اون رو میبندی. علاوه بر این تو نیاز به خرید نرم افزار خاصی نداری، احتیاج به سیستم قوی نداری، احتیاج به رم و سی پی یو خاصی نداری و…

اما اگر این کار رو بخواهی با فتوشاپ انجام بدی نیاز داری که این نرم افزار رو خریداری کنی اون رو دانلود و نصب کنی تا همینجای کار چند ساعت از تو زمان میبره. حالا بر فرض اینکه این مراحل رو قبلا انجام دادی و فقط بخواهی نرم افزار فتوشاپ رو باز کنی و ریسایز رو انجام بدی و ببنید حدود 3 دقیقه از تو زمان میبره . پس ببین 20 ثانیه کجا و 3 دقیقه کجا. در نتیجه در این مورد خاص و موارد اینچنینی paint خیلی بهتر از فتوشاپ عمل میکنه.

تاکید میکنم که قطعا و بدون شک امکانات فتوشاپ رو نمیشه با paint مقایسه کرد و منظور من فقط این مورد خاص و موارد اینچنینی هست.

حالا برای نرم افزارهای ویرایش فیلم هم همینطوره تو اگر نیاز داشته باشی که  کارهای جشنی انجام بدی یا تدوین هایی که نیاز به سرعت بالایی داره مثل اخبار یا فیلم هایی تو این مایه، بهت ادیوس رو پیشنهاد میکنم. ادیوس محیط راحت تری داره، سریعتره ولی به هیچ عنوان کیفیت کار پریمیر رو نداره. البته توی اون سبک کار نیازی به این موضوع هم نیست. در اخبار اگر کمی رنگها درست نباشه یا… اتفاق خاصی نمی افته ولی در یک فیلم سینمایی همه چیز متفاوته

از اون طرف اگر دوست داری در زمینه تدوین فیلم خیلی حرفه‌ای عمل کنی و در حد فیلم‌های یک دنیا ویرایش کنی، در کل کاملا اصولی کار کنی به شدت نرم افزار قدرتمند پریمیر رو بهت پیشنهاد میکنم.

پریمیر سیستم قویتری نیاز داره و کمی هم محیط کار باهاش سخت تر هست ولی اگر درست و اصولی یاد بگیری، هیچ چیزی برای تو کم نمیذاره و تمام نیازهای یک تدوینگر حرفه ای رو کاملا جواب میده.

انتخاب نرم افزار آموزش ویرایش فیلم

در انتخاب نرم افزاری که قصد آموزش دیدن آن را دارید بسیار توجه کن.

برای مثال برای ویرایش فیلم های عروسی، جشن، اخبار و… که بیشتر از دقت نیاز به سرعت و راحتی کار داره، می‌تونی از نرم‌افزار ادیوس استفاده کنی و برای ویرایش فیلم‌های حرفه‌ای سینمایی، تبلیغاتی و تلویزیونی بهتر هست که بر اساس سیستم عامل خودت یکی از نرم افزارهای ادوبی پریمیر یا فاینال کات رو کار کنی.

اگر برات سوال هست که نرم افزار ادوبی افترافکتس در کجای این داستان قرار داره باید بگم که افترافکتس اصلا نرم افزار ویرایش فیلم نیست وبرای جلوه های ویژه یا به اصطلاح کامپوزیشن سازی به کار میره. برای مثال تو ویرایش فیلم رو با نرم افزارپریمیر یا هر کدوم از نرم افزارهای دیگه ویرایش انجام دادی و حالا قسمتی از اون رو می‌خواهی جلوه های ویژه بهش اضافه کنی یا یک موشن گرافیک خاص بهش اضافه کنی، این کار رو باید توسط نرم افزار قدرتمند افترافکتس انجام بدی.

پس در نتیجه برای کارهای حرفه ای سینمایی، تبلیغاتی و تلویزیونی از پریمیر یا فاینال کات استفاده کن و برای کارهای جشن و اخبار و… که نیاز به حساسیت خیلی زیادی نداره، میتونی از نرم افزارهای دیگه ای مثل ادیوس استفاده کنی.

بعد از آموزش ویرایش فیلم پروژه بگیر

اینکه کار هست یا نیست یا تو رو میشناسن و بهت اعتماد میکنن یا نه، همش بهانه هایی هست که نمیذاره تو به پیشرفت خودت برسی. تو باید برای کار خودت تبلیغ کنی، البته منظور این نیست که هزینه خاصی بخواهی بابتش بکنی، کافیه رابطه های خودت رو افزایش بدی، با افرادی که کار فیلم برداری انجام میدن صحبت کن، به دنبال افرادی بگرد که به تخصص تو نیاز دارن، شک ندارم که زیر یک ماه به صورت کامل زمانت پر خواهد شد. اگر حتی همه نیاز به نمونه کارهای تو داشتن ازشون خواهش کن بهت کار بدن و رایگان انجام بده یا برای خودت از اینترنت فیلم خام تهیه کن و ویرایش فیلم اون ها رو انجام بده تا افراد بهت اعتماد کنن و بهت پروژه های مختلف رو بسپارن. این که تو توی خونه بشینی و کاری انجام ندی به بهانه اینکه کسی تو رو نمیشناسه یا کاری نیست که انجام بدی، دقیقا بهانه ای بیشتر نیست و بدترین کار ممکن رو داری انجام میدی.

پس آموزش ویرایش فیلم خودت رو شروع کن، تمرین ها خودت رو انجام بده و کم کم جای خودت رو در بازار کارپر کن، مطمئن هست مطمئن باش که بهترین اتفاق ها برای تو خواهد افتاد در این حد فقط بهت بگم که من تدوینگر بیکار نمیشناسم!

آموزش ویرایش فیلم

اصول ویرایش فیلم رو یاد بگیر

حواست باشه که اگر تو تمام افکت های یک نرم افزار رو بلد باشی و به تمام ویژگی های اون مسلط باشی، فقط به یک اپراتور تدوین تبدیل شدی و برای تدوینگر شدن تازه ابزارهای اون رو یاد گرفتی و در این مرحله در بهترین حالت خودش یک اپراتور تدوین هست.

حالا اصول ویرایش فیلم چیه؟ همون چیزی که تو رو از بقیه کاملا متمایز میکنه و تو رو چند پله از بقیه جلو میندازه

بدون که قدرت تدوینگر بیش از چیزی هست که همه بهش توجه دارن، تو میتونی با یک سری فیلمی که در اختیار داری، بهترین فیلم رو باهاش بسازی و یک فیلم معمولی رو به یک فیلم عالی تبدیل کنی یا میتونی با همون راش ها یا فیلم های خام، یک فیلم عالی رو تبدیل به یک فیلم بسیار بد بکنی و به جای انتقال پیام ویدیو به فکر نشان دادن توانایی های خودت در زمینه تدوین فیلم باشی.

پس بدون آموزش ویرایش فیلم ، تنها نرم افزار تدوین نیست و در نهایت خودش نرم افزار ۵ درصد از یک تدوین رو به عهده داره، ۹۵ درصد کار برمی‌گرده به اصول ویرایش فیلم که می‌تونی این موضوع رو با دیدن فیلم‌های مختلف، شرکت در کلاس‌های حضوری و آنلاین متفاوت، شرکت در کارگاه ها، خواندن نقد فیلم‌ها و… آموزش ببینی. البته بدون که این کار اصلا در یک بازه زمانی کوتاه انجام نمیشه و تو باید چندین سال از زندگی خودت رو صرف کنی تا به یک تدوینگر حرفه ای تبدیل بشی.

بدون که شناختن ریتم فیلم کار هر کسی نیست و واقعا نیاز به صبر، آموزش های زیاد و صرف انرژی فراوانی داره.

آموزش ویرایش فیلم

بعد از آموزش ویرایش فیلم چه کاری باید انجام بدم؟

به دنبال کار بگرد، ابتدا کارهای کوچک و با هزینه‌های کم و یواش یواش کارهات رو بزرگتر کن و هزینه خودت رو بالا ببر. سعی کن در زمینه‌های مختلف کارهای متفاوتی رو ویرایش کنی و هر پروژه رو برای خودت یک سکوی پرتاب بدون. هر پروژه قبل از اینکه برای مشتری باشه آبروی تو  هست در نتیجه تمام سعی خودت رو برای انجام بهترین ویرایش فیلم خودت انجام بده و از کار و هنر خودت لذت ببر.

از همه مهمتر، به هر کدوم از تدوین‌های خودت به عنوانی یک نمونه کار عالی نگاه کن، سعی کن تمام وجودت رو برای فیلم خودت بذاری و بیشترین تاثیر رو از مخاطبت دریافت کنی.

اگر فرصت داری، بعد از تموم شدن تدوینت دو روز خودت رو ازش دور کن و بعد مجدد با ذهن باز ببین. احتمال خیلی زیاد نکات جدیدی داخل ذهنت میاد تا اونها رو برطرف کنی و کیفیت فیلم خودت رو بالا ببری. اینجوری قطعا تاثیرگذاری عمیقی رو در مخاطب خودت می‌ذاری و به عنوان یک حرفه‌ای در زمینه تدوین فیلم می‌تونی خودت رو معرفی کنی.

 خوشحال میشم تو هم تجربیات خودت رو با من به اشتراک بذاری تا من زیر همین مطلب انتشارش بدم و بقیه هم بتونن از تجربه تو استفاده کنن.