آموزش کار با پریمیر

نرم افزار ادوبی پریمیر پرو یکی از قوی‌ترین نرم افزارهای تدوین فیلم به حساب میاد و به همین خاطر آموزش کار با پریمیر از اهمیت بالایی برخوردار هست. اما آموزش پریمیر چه ویژگی هایی باید داشته باشه و از کجا متوجه بشیم با آموزش خوب و اصولی سروکار داریم یا نه؟

پریمیر یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ویرایش فیلم است که توسط شرکت Adobe تولید شده است. این نرم‌افزار با قابلیت‌های فراوان، به کاربران امکان می‌دهد تا فیلم‌های خود را به صورت حرفه‌ای و با کیفیت بالا ویرایش کنند. با این حال، برای بهره‌برداری بهینه از قابلیت‌های پریمیر، نیاز به آموزش حرفه‌ای دارید.

در این مقاله، به برخی از نکات مهم در آموزش حرفه‌ای پریمیر پرداخته‌ایم که به شما در کار با این نرم‌افزار کمک خواهند کرد.

آموزش کار با پریمیر

چرا آموزش کار با پریمیر ؟

نرم افزارهای زیادی برای تدوین ویدیو وجود داره، برخی مثل ادیوس، فاینال کات و… برای ویندوز و مک، و برخی مثل اینشات، ادوبی راش و … برای تدوین فیلم روی تلفن همراه کاربرد داره. اما چرا من به تو آموزش پریمیر رو پیشنهاد میکنم؟

نرم افزار ادوبی پریمیر  یکی از قدیمیترین و قدرتمندترین نرم افزارهای تدوین فیلم در دنیا به حساب میاد. از سال ۲۰۰۳ کار خودش رو شروع کرده و تا الان با قدرت ادامه داده. نکته مهمی که این بین وجود داره این هست که نر م افزار ادوبی پریمیر با وجود قدیمی بودن، به دلیل به روزرسانی های پر سرعت و قدرتمند همچنان در صدر نر م افزارهای تدوین در دنیا هست و قدمت پریمیر باعث قدیمی بودن و خارج شدن از کورس رقابت این نرم افزار نشده.

قسمتی از دوره رازهای یک تدوینگر

آشنایی با ابزارها و قابلیت‌های پریمیر در آموزش کار با پریمیر

قبل از هر چیز، باید با ابزارها و قابلیت‌های پریمیر آشنا شوید.

سرفصل‌های دوره رو به صورت کامل مطالعه کن تا مطمئن بشی تمام نیازهای تو در آموزش کار با پریمیر توضیح داده شده. این که تو در چه حدی علاقه و نیاز داری پریمیر رو یاد بگیری هم در تصمیم گیری تو نقش مهمی رو ایفا میکنه. چون گاهی تو نیاز داری به صورت کلی نرم افزار پریمیر رو یاد بگیری و قصد حرفه ای شدن و کسب درآمد ازش نداری. و از طرفی گاهی نیاز داری تمام ابزارها و امکانات موجود در پریمیر رو به صورت کامل یاد بگیری و در نهایت به عنوان یک حرفه ای در این زمینه وارد زمین بازی بشی.

پس هم شرایط خودت رو در نظر بگیر و هم نیازی که داری و در نهایت سرفصل ها رو کامل مطالعه کن و حتی با مدرس دوره کمی صحبت کن تا مطمئن بشی دوره ای که تهیه میکنی از همه جهت نیازهای تو رو برآورده میکنه.

استفاده از مثال‌های عملی

برای بهتر درک کار با پریمیر، استفاده از مثال‌های عملی بسیار مفید است.

تنها بیان ابزارها برای تبدیل شدن به یک تدوینگر کافی نیست. باید مدرس تایم لاین های خودش رو به تو نشون بده و در موردشون صحبت کنه تا تو ابزارها رو در عمل یاد بگیری. اینکه به تو تکنیک های شنا کردن رو در خشکی آموزش بدم خیلی کاربردی نیست ولی اگر خودم وارد آب بشم و دست تو رو هم بگیرم و یکی یکی تکنیک ها رو بهت آموزش بدم قطعا جواب بهترین می‌گیریم.

در نیتجه حتما به آموزش کار با پریمیر خودت دقت کن. دوره باید مثال های کاربردی و دقیق داشته باشه.

خود من کارآموزهای بسیار زیادی رو داشتم که دوره های مختلف حضوری و غیر حضوری زیادی از آموزش کار با پریمیر رو شرکت کردند ولی وقتی بهشون فیلم خام تحویل میدم تا تدوین کنند، به هیچ عنوان حرفی برای گفتن ندارن و خروجی  خاصی رو نمیتونن تحویل بدن. با این وجود که تمام ابزارها و تکنیک های نرم افزار پریمیر رو هم بهش آشنایی دارن.

تنها دلیل این اتفاق هم نا کارآمدی آموزش های تدوین هست که اون ها شرکت کردند.

آموزش کار با پریمیر

تخصص کافی مدرس آموزش کار با پریمیر

مدرس باید تخصص کافی در زمینه پریمیر داشته باشد تا بتواند به دانشجویان بهترین روش‌ها و تکنیک‌های کار با پریمیر را آموزش دهد. برای همین، مدرس باید تحصیلات و دوره‌های مرتبط با پریمیر رو گذرانده باشه و تجربه کافی در کار با این نرم‌افزار داشته باشد.

بسیاری از مدرس ها خروجی های خاصی رو ندارن و تنها از آموزش نرم افزار پریمیر درآمد دارن نه تدوین فیلم. این سبک مدرس ها برای حرفه‌ای ها کافی نیستند و قطعا تو نیاز داری مدرسی رو پیدا کنی که در عمل هم تدوین های مختلفی رو داشته باشه. چه در زمینه سینما، چه مستند، چه تبلیغات و…

نمونه کارهای مدرس خودت رو نگاه کن تا از سبک تدوین اون باخبر بشی. دقت داشته باش که به هیچ عنوان تدوین خوب، تدوینی نیست که افکت های زیادی داشته باشه یا کارهای عجیب و غریب تو انجام بشه. تدوین خوب، تدوینی هست که بتونه احساسات تو رو درگیر کنه تمام تمرکز تو رو به معنای فیلم جذب کنه نه تدوین تدوینگر!

به‌روزرسانی‌های جدید

پریمیر به‌صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شود و قابلیت‌های جدیدی را به کاربران ارائه می‌دهد. بنابراین، آموزش حرفه‌ای پریمیر باید با آخرین نسخه پریمیر هماهنگ باشد و به روزرسانی‌های جدید را در بر بگیرد. ممکنه آموزشی که تو تهیه میکنی بای 3 الی 4 سال پیش باشه. این مسئله هیچ مشکلی نداره اگر قابلیت های ورژن های جدید هم در این نرم افزار اومده باشه.

چرا؟ چون معمولا بیس کار با پریمیر یکی هست. نسخه 2018 با نسخه 2023 تفاوت خیلی سنگینی ندارند بجز چندین ابزار جدید که برای راحت تر کار کردن با پریمیر به اون اضافه شدن. در نتیجه در درجه اول سعی کن آموزشهای بروز رو تهیه کنی و اگر نشد آموزشی رو تهیه کنی که ویژگی های جدید نسخه های جدید در اون اومده باشه.

پشتیبانی کافی آموزش کار با پریمیر

مدرس  باید به هنرجوها پشتیبانی کافی ارائه بده تا در صورت بروز مشکلات، به آون‌ها کمک کند. در این مرحله، باید به هنرجوها اطلاعات تماس با مدرس یا تیم پشتیبانی دوره و روش‌های ارتباطی ارائه بشه تا در صورت نیاز، به آن‌ها کمک کند.

هرچقدر هم که آموزش کار با پریمیر دقیق بیان شده باشه احتمال ایجاد سوال در ذهن تو و رسیدن به یک نقطه تاریک زیاد هست.

در این مرحله دو روش برای در اومدن از این نقطه تاریک و رسیدن به جواب سوال وجود داره. مرحله اول این هست که خودت تحقیق کنی و تحقیق کنی و تحقیق کنی تا یاد بگیری. این روش قطعا خیلی زمانبر هست و روش دوم این هست که تو از مدرس خودت یا تیم پشتیبانی سوال کنی.

تو به عنوان هنرجو این حق رو داری که پشتیبانی داشته باشی تا روند آموزش خودت رو خیل سریع کنی. پس حتما قبل از خرید آموزش کار با پریمیر  از وجود پشتیبانی مطمئن شو و حتی تماسی رو هم باهاشو بگیر تا قطعی بودن پشتیبانی برای تو واضح بشه.

برای آموزش پریمیر به چه سیستمی احتیاج دارم؟

تدوین فیلم هم مثل اکثر شغل‌های دیگه احتیاج به پیش نیازهایی داره. پیش نیاز نرم افزار پریمیر یک سیستم نسبتا قوی و دانش اون هست. قطعا هرچی بیشتر هزینه کنیم برای تهیه یک سیستم در زمان تدوین فیلم راحتتر کارمون رو انجام میدیم. سرعت بیشتری داریم و در نتیجه تمرکز بیشتری میتونیم روی  تدوین خودمون داشته باشیم. اما در کل حداقل سیستمی که نیاز هست تا نرم افزار پریمیر روی اون نصب بشه و بالا بیاد تا بتونی چندتا فیلم ساده رو در اون تدوین کنی یک سیستم 64 بیتی هست که حداقل 4 گیگ رم داشته باشه و یک cpu نسل 3، هفت یا 5 هسته ای داشته باشه. با این حدود سیستم میتونی کار خودت روشروع کنی.

شاید با خودت بگی چون این سیستم سخت هست باهاش کار کردن و هزینه لازم برای تهیه یک سیستم قوی رو نداری پس شروع نکنی به نظرم یکم از گرفتن این تصمیم دست نگه دار و داستان خودم رو بشنو

خود من در چه شرایطی آموزش برنامه پریمیر رو دیدم؟

کلاس سوم راهنمایی که بودم ( ۱۵ سالم بود) در یک روزنامه نیازمندی‌ها در مورد آموزش برنامه پریمیر خوندم و تماس گرفتم باهاشون. ۱۰ جلسه نیمه خصوصی ( دو نفره) بود و من هم ثبت نام کردم. بدون اینکه بدونم سیستم من برای این کار مناسب هست یا نه. وقتی کلاس رو شرکت کردم با پریمیر نسخه ۶.۵ که اون زمان آخرین ورژن بود کار کردم. رم سیستم من ۱۲۸ مگابایت بود! خییییییییلی کم بود برای کارهای معمولی بعد من باهاش تدوین انجام میدادم! سرعتش واقعا افتضاح بود ولی چون علاقه من خیلی زیاد بود به این کار هر جور بود کار میکردم باهاش. یادم هست که وقتی یک کلیک میکردم باید چند ثانیه صبر میکردم تا نتیجه کلیک رو ببینم و بعد کلیک بعدی! یا یادم هست یک بار شب قبل از خواب یک فیلم رو گذاشتم خروجی، صبح تموم نشده بود، رفتم مدرسه و برگشتم هنوز تموم نشده بود، تا عصر که استراحت کردم و بلند شدم دیگه آخرای خروجی بود و بعد از ۱۸ ساعت یک خروجی خیلی ساده و تموم شد! ( باسیستم های الان حداکثر ۲ دقیقه طول میکشه !!!! )

اما چیزی که توی هر لحظه من رو پای سیستم نگه میداشت و باعث ادامه دادنم میشد فقط علاقه بود. کم کم سیستم جدید خریدم و کار با پریمیر برای من راحتتر شد. اما افترافکتس نصب نمیشد کلا!

یادم هست زمانی که سیستمم مجدد ارتقا پیدا کرد و افترافکتس نصب شد، وسط امتحان های ترم سوم کاردانی بود. دیگه کسی نمیتونست از پای افترافکتس من رو بلند کنه و اکثر زمانم رو به یادگیری افترافکتس اختصاص دادم. در نهایت با معدل ۱۲ و فقط پاس کردن سه درس ساده اون ترم رو گذروندم!!!

البته الان خیلی پشیمونم و اگر برگردم به عقب قطعا درس رو کامل میذارم کنار و بدون کوچکترین استرسی میشینم پای تدوین  و افترافکتس

دوره رازهای یک تدوینگر چیست؟

رازهای یک تدوینگر نام یکی از قویترین دوره‌های آموزش premiere pro در ایران هست. چرا با این جرات میگم چون این موضوع رو از زبان هنرجوهای دوره خیلی زیاد شنیدم. در دوره رازهای یک تدوینگر علاوه برا آموزش premiere pro، اصول تدوین فیلم رو هم گفتم تا تو به راحتی بتونی چند پله از رقبای خودت جلو بیوفتی.

علاوه بر این دوره رازهای یک تدوینگر ۳ سال پشتیبانی داره و تو میتونی از من یا تیم پشتیبانی سوالات خودت رو بپرسی.

نکته مهم بعدی این هست که تو میتونی خروجی های خودت رو برای ما ارسال کنی تا ما از لحاظ فنی  و اصولی مورد بررسی قرارش بدیم و در نهایت اگر موردی داشته باشه بهت بگیم . اینجوری شاید تو تجربه کمی داشته باشی در تدوین فیلم ولی خروجی‌های به اندازه یک تدوینگر حرفه‌ای حرف برای گفتن داره.

در نهایت دوره تا چند سال آپدیت میشه تا به سرعت از ویژگی‌های جدید هر ورژن اطلاع پیدا کنی.

نتیجه‌گیری

آموزش حرفه‌ای پریمیر برای کاربرانی که می‌خواهند فیلم‌های خود را به صورت حرفه‌ای و با کیفیت بالا ویرایش کنند، بسیار مفید است. با توجه به نکات فوق، شما می‌توانید به بهترین شکل از قابلیت‌های پریمیر استفاده کنید و فیلم‌های خود را به صورت حرفه‌ای و با کیفیت بالا ویرایش کنید.