دوره آموزش پریمیر

اگر به دنبال آموزش پریمیر هستی قطعا با سایت‌ها و افراد مختلفی آشنا شدی که نرم افزار ادوبی پریمیر پرو رو آموزش میدن اما دوره آموزش پریمیر چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه که تو بتونی بهترین نتیجه رو ازش بگیری؟

قبل از جواب این سوال بهتره کمی در مورد خود نرم افزار پریمیر بهت بگم. اینجوری متوجه میشی که چرا از بین ده ها نرم افزار تدوین فیلم بهتر هست پریمیر رو انتخاب کنی. با من همراه باش…

چرا نرم افزار ادوبی پریمیر پرو؟

زمانی که در مورد بهترین نرم افزار تدوین فیلم جستجو میکنیم، با نرم افزارهای مختلفی آشنا میشیم که هر کدوم ویژگی‌های منحصر به فرد خودشون رو دارن و واقعا همه خوب هستن. اما چرا من 17 سال هست که از پریمیر استفاده میکنم و همیشه دوره آموزش پریمیر رو پیشنهاد میکنم؟

یکی از مهمترین دلایل تصمیم من، سبک کار من هست، من از ابتدا به دنبال تدوین فیلم‌های مستند و سینمایی بودم و بعد از چند سال به دلایلی سینما رو کنار گذاشتم و به تبلیغات رو آوردم ( البته بهتر هست بگم سینما رو پشت سر گذاشتم و به تبلیغات رو آوردم چون برای تدوین و یا کارگردانی فیلم تبلیغاتی خیلی بیشتر از اطلاعات سینما رو باید مسلط باشیم)

نرم افزار ادوبی پریمیر برای تدوین فیلم های سینمایی و تبلیغاتی ساخته شده. این رو از محیط کار و دقتی که در خروجی ها و هنگام تدوین داره میتونیم کامل متوجه بشیم. برای مثال نرم افزار پریمیر از ترنزیشن های بسیار ساده‌ای بهره میبره ( یادم میاد همون 17 سال پیش هم همین ترنزیشن ها رو داشت و تو این مدت حدود 4 تا ترنزیشن جدید به خود نرم افزار پریمیر اضافه شده)

دلیل کم بودن و البته کلاسیک بودن این ترنزیشن ها سینمایی بودن این نرم افزار هست. تو قطعا در هیچ فیلم سینمایی نمیبینی که در هنگام عوض شدن تصویر، یک سری قلب پاشیده بشه توی تصویر!!! یا دایره ‌های متفاوتی بیاد یا… در نتیجه نرم افزار پریمیر هم احتیاجی ندیده که زمان خودش رو به اضافه کردن این ترنزیشن ها اختصاص بده.

از طرفی نرم افزاری مثل ادیوس برای کارهای جشنی استفاده میشه. بهمین دلیل محیط ساده تر نرم افزار، نحوه لایه بندی ها، افکت ها و ترنزیشن هایی که در هر ورژن اضافه میشه و… به تو این امکان رو میده که در کارهای جشنی موفق تر  عمل کنی.

پس بخوام خیلی کلی و دوستانه بهت بگم، اگر به دنبال انجام کارهای جشنی ( مثل تدوین فیلم های عروسی، تولد و…) هستی به دنبال پریمیر نیا و نرم افزارهای دیگه مثل ادیوس رو امتحان کن ولی اگر قصد تو انجام کارهای سینمایی یا تبلیغاتی یا کلی تر بگم کارهای حرفه‌ای تر هستی، به نظرم پریمیر بهترین گزینه‌ای هست که می‌تونی داشته باشی.

دوره آموزش پریمیر

چرا بعد از دوره آموزش پریمیر نمیتونیم تدوین کنیم!؟

بسیاری از مدرس‌های تدوین فیلم  در ذهن تو تدوین رو فقط به آموزش محیط نرم افزار پریمیر تشبیه میکنن و قصد دارن با آموزش محیط نرم افزار پریمیر به تو بقبولونن(!) که تو تدوینگر شدی. اما تو وقتی دوره آموزش پریمیر خودت رو می‌گذرونی و وارد بازار کار میشی، می‌بینی نمی‌تونی تدوین خاصی بزنی، مشتری‌ها ناراضی هستن و خودت هم حس خوبی نسبت به تدوین خودت نداری در نتیجه سرخورده میشی و فکر میکنی برای این کار ساخته نشدی ( به نظرم این اتفاق بزرگترین ظلمی هست که یک مدرس میتونه در حق تو بکنه!)  در نتیجه قبل از تهیه دوره آموزش پریمیر به چند ویژگی خیلی مهم دقت کن.

ویژگی‌های مهم دوره آموزش پریمیر چیه؟

اول از همه آموزش پایه محیط نرم افزار. یعنی تو قرار نیست فقط 200 تا افکت یاد بگیری و تمام. تو باید با اصل کار آشنا بشی. شاید به جای 200 تا افکت، 10 تا اصلی ها رو یاد بگیری ولی وقتی این ها رو درست یا میگیری می‌تونی بی نهایت افکت جدید رو خودت درست کنی. در رشته‌های رزمی خیلی از افراد حرفه‌ای به جای یاد گرفتن ده‌ها فن، فقط یک یا دو فن رو یاد میگیرن، اما این دو فن رو بسیار عالی تمرین میکنن و در اون استاد میشن. در نهایت با وجود اینکه رقبای این شخص دقیقا میدونن از چه فنی استفاده میکنه مجدد شکست میخورن چون ” اون فن رو در حد استادی یاد گرفته” تو هم اصلا دنبال دوره ای نباش که ده‌ها افکت رو بهت یاد بده تو باید اصل کار با پریمیر رو یاد بگیری اون هم اصولی و درست تا بتونی در مسیر تبدیل شدن به یک تدوینگر حرفه‌ای قدم برداری.

نکته بعد آپدیت شدن نرم افزار هست. برای مثلا الان ورژن 2022 جدیدترین ورژنی هست که در بازار اومده. اگر تو در زمانی که ورژن 2025 روانه بازار شده داری این متن رو میخونی الزاما نباید بری آموزشی رو بخری که از ابتدا تا انتها ورژن 2025 رو آموزش داده. چرا؟ چون 99 درصد نرم افزار پریمیر 2022 با پریمیر 2025 یکی هست و تو فقط باید به دنبال اون یک درصد باشی. در نتیجه آموزشی رو بخر که آپدیت‌های نرم افزار پریمیر رو به دوره اضافه کنه . همین برای تو کفایت هست.

نکته مهم بعدی آموزش اصول تدوین هست. تو اگر خدای نرم افزار پریمیر هم بشی و تمام زیر وبم کار رو بلد باشی، اگر اصول تدوین رو بلد نباشی به هیچ عنوان به یک تدوینگر خوب تبدیل نمیشی و حداکثر یک اپراتور خوبی خواهی بود.

در اصول تدوین فیلم یاد میگیری که چرا فلان فریم باید کات بزنی، چرا و چطوری میشه روی مخاطبت تاثیر بذاری و احساسات اون رو درگیر کنی، چجوری مخاطبت به عنصر برتر داخل تصویر تو دقت میکنه و صدها سوال دیگه که تو به عنوان تدوینگر باید تمام این موارد رو بدونی و درست انجام بدی. شاید بگی این‌ها ویژگی یک کارگردان هست. دقیقا درست میگی کارگردان باید متوجه این مسائل باشه و تمام این موارد رو رعایت کنه. اما بدون تو هم به عنوان تدوینگر کارگردان دوم فیلم حساب میشی و این کار رو برای تو خیلی سخت و البته لذت بخش میکنه. در نتیجه زمانی که قصد تهیه دوره آموزش پریمیر رو داری حتما به وجود داشتن اصول تدوین فیلم در این دوره مطمئن شو.

نکته بعد پشتیبانی دوره هست. قطعا در طول دوره برای تو سوالاتی ایجاد میشه که برای رفع اون ها مجبور هستی خیلی زمان بذاری. یا باید تدوینی رو به مشتری خودت برسونی ولی یک باره به یک مشکل بزرگ بر میخوری و همه چیز برای تو تیره و تار میشه. اینجا باید کسی باشه که به تو جواب بده. پس پشتیبانی دوره خیلی مورد مهمی هست که حتما قبل از خرید دوره آموزش پریمیر بهش دقت کن. البته طبیعتا اکثر دوره ها پشتیبانی 24 ساعته ندارن که تو هر وقت دلت خواست بهشون پیام بدی و همینقدر هم که در طول 24 ساعت به تو جواب داده بشه خیلی عالی هست و قطعا کمک بزرگی بهت میکنه.

موارد دیگه‌ای هم وجود داره که در این متن بهمین مقدار کفایت میکنم.

بعد از تهیه دوره آموزش پریمیر چه کاری انجام بدیم؟

این رو از من داشته باش که هر مدرسی، با هر سبکی که آموزش بده، اگر تو تمرین نداشته باشی قطعا چیزی رو یاد نمیگیری و در نهایت زمان و هزینت از بین میره و شاید حتی سرخورده بشی. در نتیجه حتما زمانی رو برای تمرین خودت در نظر بگیر. بهتر هست اول فیلم رو بدون تمرین ببینی، برای بار دوم فیلم رو ببینی و همزمان تمرین کنی و بار سوم بدون دیدن فیلم تمرین خودت رو انجام بدی. این کار باعث میشه تو در بهترین حالت ممکن آموزش خودت رو دیده باشی.

در نهایت سعی کن با پریمیر و دوره آموزش پریمیر خودت ارتباط بگیری تا بهترین نتیجه رو در اولین فرصت ازش کسب کنی. به امید موفقیت تو در زمینه تدوین فیلم