زیبایی شناسی در تدوین فیلم

هر ویدیو اصولی و خوب، نیاز به تدوین داره، اما نه هر تدوینی! زیبایی شناسی در تدوین فیلم اصول بسیار مهم و اساسی داره که می‌تونه یک فیلم خوب رو تبدیل به یک فیلم عالی کنه و از طرفی رعایت نکردن زیبایی شناسی در تدوین فیلم باعث میشه یک فیلم عالی تبدیل به یک فیلم خوب یا حتی ضعیف بشه.

در نتیجه یادگیری زیبایی شناسی در تدوین فیلم برای هر تدوینگری بسیار مهم و حیاتی هست. اگر اصول تدوین فیلم رعایت بشه، می‌تونیم اسم تدوینگر رو برای کسی که تدوین کار رو انجام داده به کار ببریم و اگر رعایت نشه تنها یک اپراتور هست که با یکی از نرم افزارهای تدوین مشغول به فعالیت هست.

زیبایی شناسی در تدوین فیلم
زیبایی شناسی در تدوین فیلم

اما زیبایی شناسی در تدوین فیلم دقیقا چیه و دقیقا کجا کاربرد داره؟

هدف اصلی زیبایی شناسی تدوین، ایجاد جریان و هماهنگی بین صحنه‌ها، برش‌ها، حرکت دوربین و جریان زمانی است تا تجربه بصری هماهنگ و قابل فهمی برای تماشاگران فیلم ایجاد شود.

در زیبایی شناسی تدوین، عواملی مانند تراز، ریتم، جهت برش‌ها، نورپردازی، رنگ‌ها و موسیقی مورد بررسی قرار می‌گیرند. استفاده صحیح از این عوامل می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر تماشای فیلم داشته باشد. برای مثال، تراز درست صحنه‌ها و برش‌ها می‌تواند حس تعادل و ثبات را به تماشاگر منتقل کند، ریتم مناسب در برش‌ها می‌تواند احساس حرکت و پویایی را ایجاد کند و نورپردازی و رنگ‌ها می‌توانند احساسات و مزاج فیلم را تأثیرگذار کنند.

به طور کلی، این گزینه نقش بسیار مهمی در ایجاد تجربه بصری قوی و جذاب برای تماشاگران دارد. با استفاده از اصول و تکنیک‌های زیبایی شناسی تدوین، می‌توان فیلم‌هایی را ایجاد کرد که همزمان جذابیت بصری بالا و انتقال داستان و احساسات بهتری داشته باشند.

برای مثال وقتی فیلم بی نظیر رستگاری در شاوشنگ رو می‌بینیم ( که پیشنهاد میکنم اگر ندیدی حتما ده‌ها بار این فیلم رو ببینی) متوجه میشیم که داستان اصلی فیلم خیلی ساده هست، انگار بازی ها و همه چیز بسیار ساده راحت هست اما یک موضوع مهم در این بین وجود داره که باعث شده در چند سال گذشته این فیلم بهترین فیلم در سایت IMDB قرار بگیره.

قطعا عوامل بسیار مهمی در این فیلم وجود داره که باعث میشه این فیلم تا این حد قوی و دقیق باشه ولی کار ما در این مقاله با زیبایی شناسی در تدوین فیلم رستگاری در شاوشنگ هست. هیچ افکتی در تدوین استفاده نشده ( تنها کات و دیزالو استفاده شده)، انگار کارگردان و تدوین اصلا زور نزدن برای جلب نظر مخاطب و همه چیز خیلی راحت داره پیش میره.

از همین فیلم و هزاران فیلم خوب دیگه میشه به این نتیجه رسید که کار اصلی تدوینگر کات زدن هست نه استفاده از صدها افکت که کاملا ما رو از جریان فیلم دور میکنه. اما این کات زدن به ظاهر ساده باید در بی نهایت دلیل اتفاق بیوفته. اینکه دقیقه در چه فریمی و به چه صحنه‌ای کات می‌زنیم، مهمترین کار یک تدوینگر هست.

آموزش نرم افزار پریمیر

زیبایی شناسی در تدوین فیلم در زندگی واقعی!

بذارید اینجوری بگم. همین الان که تو داری این متن رو می‌خونی به  صورت ناخودآگاه به جاهای مختلف نگاه میکنی. ازجمله جاهای مختلف متن، اطراف صفحه نمایشی که داری متن رو داخل میخونی و…، ناگهان صدایی میاد و سرت رو برمی‌گردونی، به اطراف نگاه میکنی و مجدد به خواندن متن ادامه میدی. ممکنه وسط همین متن صدای تلویزیون تو رو جذب کنه و اخبار یا داستان خاصی رو اونجا دنبال کنی و…

حالا فرض کن صورت به یک جای خاص بسته شده و فقط یک زاویه رو میتونی نگاه کنی. صداهایی از اطراف میاد ولی نمیتونی نگاه کنی. دوست داری به هر دلیل به اطراف توجه کنی ولی نمیشه. چه اتفاقی می‌افته؟ از اون صحنه که داری نگاه میکنی خسته میشی، حالت بهم میخوره ازش و قطعا هیچ لذتی ازش نمیبری.

بیایم یکم لطیف‌تر مثال بزنم تا بهتر متوجه قضیه بشی. فرض کن تو رو به دستگاهی بستن که وقتی قصد داری سرت رو بچرخونی، با یک الی دو ثانیه تاخیر می‌تونی این کار رو انجام بدی. حالا چه حسی داری؟ قطعا مثل قبل برای تو اذیت کننده نیست ولی همچنان اصلا حس خوبی نداری و در اولین فرصت خودت رو از این وضعیت بد نجات میدی.

بریم سراغ فیلم خودمون. مخاطب دوست داره در لحظه‌ای خاص، یک تصویرخاص رو ببینه. تصویری که ناخودآگاه ما اون رو حس میکنه و در خودآگاه اصلا از اون خبری نداریم. اگر در این لحظه اون تصویرخاص به ما نمایش داده نشه ( دیر نمایش داده بشه یا کلا نمایش داده نشه) مخاطب سردرگم میشه. اعصابش خورد میشه و دیگه دوست نداره این شرایط رو تحمل کنه. در نتیجه خیلی راحت فیلم شما رو رد میکنه و دیگه اون رو نگاه نمیکنه. زحمت های یک تیم که شاید تا چند ماه یا سال در حال فعالیت بودن از بین میره و همه چیز بهم میریزه.

این تاخیر در نمایش یک صحنه شاید حتی یک فریم باشه. همین یک فریم هم تاثیر خودش رو قطعا میذاره و اتفاقات بدی رقم میخوره.

البته کار اینجا تمام نمیشه تو باید بدونی از یک صحنه چقدر به نمایش بگذاری. حتی یک فریم بیشتر یا یک فریم کمتر نباید به نمایش دربیاد تا به بهترین نتیجه ممکن برسی و از مخاطب از دیدن فیلم تو لذت ببره.

زیبایی شناسی در تدوین فیلم

چجوری زیبایی شناسی در تدوین فیلم رو یاد بگیریم؟

راه‌های زیادی وجود داره. می‌تونی صدها کتاب بخونی، ساعت‌ها فیلم تدوین کنی، صدها فیلم مشاهده کنی تا در نهایت بتونی زیبایی شناسی در تدوین فیلم رو یاد بگیری و ازش استفاده کنی.

اما یک راه دیگه هم وجود داره و اونم اینکه از مطالب دوره آموزشی رازهای یک تدوینگر استفاده کنی. واقعا این رو برای تبلیغ این دوره نمیگم ولی در این دوره صدها قانون مختلف بیان شده و در نهایت برای اکثر اون‌ها مثال‌های متفاوتی بیان شده تا بتونی به صورت کامل مطالب رو درک کنی.

البته اصلا قول یک شبه تدوینگر شدن تو رو نمیدم. یادگیری اصول تدوین فیلم به مرور اتفاق می‌افته احتمالا سال‌ها طول میکشه تا به یک تدوینگر حرفه‌ای تبدیل بشی و این رو بدون که هر کسی قول یک شبه تدوینگر شدن تو رو میده، قطعا بهت دروغ میگه! دروغی که تنها قصد فروش یک دوره به تو هست و تمام.

تو می‌تونی در زمان بسیار کوتاهی کار با هر یک از نرم افزارهای تدوین رو یاد بگیری و به یک اپراتور تدوین تبدیل بشی اما یادگیری اصول تدوین فیلم یا آموزش زیبایی شناسی در تدوین فیلم قطعا چند سال طول میکشه و باید آموزش ببینی و تمرین کنی و نقد بشی و این چرخه ادامه پیدا کنه تا کم کم به یک تدوینگر تبدیل بشی.

آموزش نرم افزار پریمیر

تو با فراگیری مطالب دوره رازهای یک تدوینگر الزاما به یک تدوینگر حرفه ای تبدیل نمیشی بلکه باید تمرین بسیار زیادی داشته باشی تا کم کم مطالب به عمق وجودت بره و اون ها رو درک کنی.

برای همین به این دوره پشتیبانی 5 ساله رو اضافه کردیم تا بتونی سوال‌های خودت رو بپرسی، خروجی های خودت رو برای بررسی کامل ارسال کنی و در نهایت در کوتاه‌ترین زمان به یک تدوینگر حرفه‌ای تبدیل بشی.

ممنون که مطلب ” زیبایی شناسی در تدوین فیلم” رو مطالعه کردی. امیدوارم خیلی زود شاهد خروجی‌های تو باشیم و در کنار هم از دیدن فیلم‌های زیبای تو لذت ببریم.