ساخت مستند صنعتی

تفاوتی نمیکنه که یک کارخانه بزرگ داشته باشید یا یک کارگاه، قطعا ساخت مستند صنعتی می‌تونه به نمایش قدرت شما کمک کنه. اما این مستند صنعتی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشه تا بتونید به بهترین نتیجه ممکن برسید و البته  بتونه به بهترین شکل ممکن برتری‌های خاص شما رو به رخ مخاطبانتون بکشه.

استاندارهای مهم ساخت مستند صنعتی:

به خاطر داشته باشید که درصد زیادی از مخاطبان شما، با تماشای مستند صنعتی کارخانه شما تصمیم نهایی در مورد خرید از شما را می‌گیرند. اینکه می‌توانند به شما اعتماد کنند یاخیر!

در نتیجه هر لحظه از مستند صنعتی بسیار بسیار مهم هست. هر تصویر، هر حرکت، هر رنگ و… در تصمیم گیری مخاطبان و مشتریان باالقوه شما تاثیر خواهد گذاشت. در نتیجه باید استاندارهای قابل تاملی رو بررسی و به کار ببریم تا به بهترین نتیجه ممکن برسیم.

استاندارد اول: در مستند صنعتی بهترین حالت ممکن به نمایش درآیید.

قرار نیست بزرگ نمایی داشته باشیم چرا که بزرگ نمایی هم قطعا نکته‌های منفی خودش رو داره و باعث میشه انتظار مخاطب از شما بالا بره و اگر بازدید حضوری از کارخانه شما داشته باشه، با تصویری که از شما در ساخت مستند صنعتی دیده، خیلی متفاوت هست و حس بسیار بدی را خواهد گرفت. از طرفی قرار نیست در ساخت مستند صنعتی کوچک نمایی بشه که بدون شک این موضوع هم نتایج بسیار بدی خواهد داشت.

در نتیجه نه بزرگ نمایی نیاز هست و نه کوچک نمایی، احتیاج به بهترین نسخه کارخانه شما داریم. بهترین نسخه‌ای که در این لحظه می‌توان آن را به نمایش گذاشت. در نظر داشته باشید که مخاطبان به صورت خودآگاه و ناخودآگاه، ویدیو شما را نگاه میککند و کوچکترین موردی در حس مخاطب نسبت به شما تاثیرگذار خواهد بود.

در ساخت مستند صنعتی به کوچکترین موارد مانند لباس منظم و هم شکل، استفاده از موارد ایمنی، پر شور بودن، مرتب بودن و… دقت کنید و تا جای ممکن تمام موارد را رعایت کنید.

استاندارد دوم: ساخت مستند صنعتی نیاز به هنر سینما دارد.

ویدیوهای تبلیغاتی یک علم میان رشته ای است. هنر سینما و علم تبلیغات در کنار هم قرار می‌گیره تا یک ویدیو اصولی و درست تولید بشه. در صورتی که تنها به هنر سینما بسنده کنیم، یک فیلم زیبا ولی با تاثیرگذاری کم داری. اگر فقط به علم تبلیغات بسنده کنیم، به نتیجه کامل نمیرسیم چرا که علم تبلیغات برای نمایش درست، احتیاج به اصول سینما دارد. در نتیجه باید از ترکیب علم تبلیغات و هنر سینما استفاده کنیم. در این صورت به نتیجه درست می‌رسیم.

در نهایت اگر در ساخت مستند صنعتی به این موارد دقت کنیم. به یک ویدیو دقیق می‌رسیم که با مخاطبان خود به درستی ارتباط برقرار میکند، آن‌ها درگیر فیلم می‌شوند، احساسات به سمتی که ما قصد داریم حرکت میکند و در نهایت به هدف ساخت مستند صنعتی خواهیم رسید.

استاندارد سوم: اصول تبلیغات رعایت شود.

اگر تنها یک ویدیو با استانداردهای کامل سینما داشته باشیم، یک ویدیو زیبا داریم که تاثیر خاصی از لحاظ برندینگ نخواهد داشت.

قبل از ساخت مستند صنعتی باید به چند سوال خیلی مهم جواب داده شود. اینکه مخاطب دقیقا کیست؟ بعد از تماشای مستند صنعتی چه احساسی را باید داشته باشند؟ این ویدیو کجا انتشار پیدا خواهد کرد؟ معمولا در چه زمانی این ویدیو انتشار پیدا میکند و… . در صورتی که در ساخت مستند صنعتی به این سوال‌ها جواب داده شود و البته در تولید ویدیو به آن‌ها توجه شود. قطعا در نهایت مستند صنعتی بسیار تاثیرگذاری را خواهیم داشت.

استاندارهای ساخت مستند صنعتی با این موارد به پایان نمیرسد ولی سعی کردم اشاره‌ای کلی به این موارد داشته باشم.

برخی از پروژه‌های صنعتی با کارگردانی جواد سمیعی

کاربرد ساخت مستند صنعتی

فیلم صنعتی یکی از اساسی ترین قسمت های مارکتینگ و بازاریابی سازمان ها می باشد. یکی از بهترین کاربرد های فیلم صنعتی، نمایش آن در نمایشگاه ها و سمینارهای تخصصی داخلی و خارجی است. همچنین نمایش فیلم صنعتی در جلسات مجمع سالیانه شرکت‌ها و یا به هنگام تنظیم قراردادهای جدید و جذب سرمایه گذاران از دیگر کاربردها و مزایای آن می باشد. برندینگ در شبکه های اجتماعی از شیوه های کم هزینه در برندسازی و هویت سازی برند است. حال با توجه به گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی، نقش و سهم محتوای تصویری، سهمی برجسته در بازاریابی دیجیتال و به ویژه ویدئو مارکتینگ دارد. فیلم صنعتی و تبلیغاتی و ارائه آن در شبکه های اجتماعی، می‌تواند به عنوان بخشی از این بازاریابی نوین باشد. تهیه و تولید فیلم صنعتی و تبلیغاتی، شامل موضوعات گسترده و متفاوتی است که هر سازمان و مجموعه کسب و کار، بنا به نیاز و اهداف سازمانی خود، محصولات و خدمات خود را به بهترین شکل ممکن ارائه نماید.

علاوه بر کاربردهای ذکر شده، مستند صنعتی قطعا دیدگاه مخاطبان شما نسبت به برند شما تغییر خواهد داد. اگر مستند صنعتی با اصول دقیق آن ساخته شده باشد، دیدگاه مخاطبان نسبت به برند شما مثبت‌تر خواهد شد و اگر اصول ساخت مستند صنعتی در ویدیو رعایت نشده باشد، دیدگاه مخاطبان نسبت به برند شما منفی خواهد شد!

مراحل ساخت مستند صنعتی

ساخت یک مستند صنعتی دقیق و درست حدود 30 روز کاری زمان نیاز داره ( البته با زمان کمتر هم میشه ولی شاید با کیفیت عالی ساخته نشه.

اولین قدم در ساخت مستند صنعتی، کامل شدن فرم بریف هست که در اون مشخص میشه از چه چیزی، چرا و برای چه کسی ساخت مستند صنعتی انجام میشه. بعد از کامل کردن فرم بریف، با دقت فرم بریف بررسی میشه،  اگر سوالی برای ما باقی بمونه در جلسه حضوری یا آنلاین پرسیده میشه و بعد از اون پیشنهادهای به شما ارائه میشه.

در نهایت بعد از رسیدن به نتیجه‌های درست و دقیق و البته در صورت نیاز و امکان تغییراتی در کارخانه صورت میگیره. سپس دوربین، لنزها، نورها و … مشخص میشه و تصویربرداری رو آغاز می‌کنیم.

بر اساس نیاز یک تا چندین روز تصویربرداری انجام میشه. و در مرحله بعد تدوین شروع میشه. چندین روز تدوینگر با تمرکز بالا فیلم‌ها را مشاهده میکنه، کنار هم میچینه، و به اون‌ها زندگی می‌بخشه. قبل از جلسه پرزنت چندین بار توسط کارگردان، مدیر مارکتینگ و… بازدید میشه و اصلاحیه‌های لازم انجام میشه. تا در نهایت در جلسه پرزنت ویدیو به صورت کامل توسط شما مورد بررسی قرار میگیره.

در ادامه اصلاحیه‌های احتمالی رو انجام میدیم و خروجی ها تحویل داده میشه.

می‌تونیم قبل از انتشار ویدیو، مشاوره‌هایی رو هم با هم داشته باشیم تا به بهترین نتیجه پس از انتشار ویدیوها برسیم.

سخن پایانی

هر کارخانه یا کارگاهی نیاز داره به یک مستند صنعتی تا هر مشتری باالقوه‌ای در هر جای دنیا بتونه به بهترین شکل، باهاشون آشنا بشه.

یک مستند صنعتی باید به صورت حرفه‌ای و درست ساخته بشه، در غیر این صورت نه تنها نتایج مثبت نداره بلکه قطعا نتایج منفی را همراه خودش خواهد داشت.

موفق باشید.