من به تو تبریک میگم، بابت اینکه داری این مطالب رو میخونی و قصد داری با یادگیری پریمیر لذت بخش ترین کار دنیا رو حرفهای شروع کنی(به اعتقاد من) در این مقاله بهت میگم که برای شروع کار با نرم افزار بی نظیر Adobe Premiere Pro به چه نکاتی باید دقت کنی. این نکات رو خیلی جدی بگیر و با دقت بخون. پیشرفت تو، آرزوی من هست.
شاد الان سیستم قوی نداشته باشی، یا مشتری خوب نداشته باشی یا علم این کار رو نداشته باشی ولی بدون اکثر افرادی که به تدوینگرهای حرفهای تبدیل شدن، از صفر شروع کردن.
خود من با سیستمی کار میکردم که برای خروجی یک فیلم 40 دقیقهای با کیفیت خیییلی پایین (360( باید بیش از 12 ساعت چشم به انتظار میموندم. یادم میاد رم سیستم من 128 مگابایت بود!
پس اگر فقط نرم افزار پریمیر روی سیستم تو نصب میشه، کار خودت رو شروع کن و سعی کن فیلمهای تستی تدوین کنی و کارهای بدون دستمزد قبول کن تا هم تجربه به دست بیاری و هم نمونه کار جمع کنی. قطعا اولین قدم، سخت ترین قدم هست.
خیلی مهم هست که تو عاشق کارت باشی. باید کاملا باهاش ارتباط برقرار کنی. من بارها دیدم وقتی کسی با سیستم و نرم افزارهایی که کار میکنه ارتباط برقرار میکنه، نتایج خیلی قوی تری رو در نهایت به دست میاره.
کار ما روی احساسات مخاطب ها اثر میذاره، اگر فیلم تبلیغاتی کار میکنیم باعث رشد کسب و کارها و اشتغال زایی میشه و اگر در سینما کار میکنیم باعث رشد فرهنگ و شناخته شدن کشورمون میشه. پس بدون تدوین کار بسیار با ارزشی هست و عاشقش باش.
تمام پروژه ها رو جدی بگیر. هر پروژه می تونه معرف تو برای بقیه باشه. ممکنه تو صدها تدوین زده باشی ولی یکی از مهمترین مخاطب های تو که می تونه به بزرگترین مشتری طول عمرت تبدیل بشه، دقیقا تدوینی رو از تو میبینه که کیفت پایینی داره و در شرایط مناسب اون رو تدوین نکردی. پس خیلی دقت کن، هر فیلم برای خودم بسیار مهم هست و نذار شرایط کیفیت کارت رو پایین بیاره. نرم افزار پریمیر تمام امکانات رو در اختیار تو قرار داده، کافیه ازش استفاده کنی و معجزه خودت رو به همه نشون بدی
اشتباه بزرگی که اکثر تدوینگرهای آماتور انجام میدن این هست که تمام افکت ها رو یاد میگیرن و فکر میکنن اینجا کار تمام شده در صورتی که اینجوری نیست. افکت ها فقط ابزاری برای تدوین تو هستند و این موضوع نه تنها برای پریمیر بلکه برای تمام نرم افزارهای تدوین صادق هست. سعی کن بتونی اصول حرفه ای تدوین رو در کنار افکت ها یاد بگیری. با اینکار کیفیت کار تو چندین برابر میشه و از رقبات چندین پله جلو هستی. البته اصلا منظور من این نیست که افکت ها بی کاربرد هستند بلکه میگم همه ماجرا نیستند و باید کنار یادگیری کامل افکت های نرم افزار پریمیر، اصول تدوین حرفهای رو هم یاد بگیری.
اگر دو فیلم تو به یک صورت تدوین بشه باید به کارت شک کنی. هر فیلم برای خودش داستان، هدف و مخاطبان مجزا داره و نباید همه رو به یک چشم ببینی. دقیقا باید همه شرایط رو بسنجی تا بتونی یک تدوین خوب رو با پریمیر بزنی. سعی کن تا می تونی تفاوت تدوینهای مختلف رو یادبگیری. تدوینی که برای شبکه های اجتماعی زده میشه با تدوینی که برای سینما هست با تدوینی که برای تلویزیون هست و … کاملا متفاوته و باید تمام جزئیات تفاوت هارو یاد بگیری و بهش عمل کنی. حواست باشه یک برش اشتباه در فیلم میتونه کل زحمت تو و بقیه عوامل رو زیر سوال ببره. تو در حساس ترین مرحله تولید یک فیلم قرار داری و اگر به فیلم خودت به عنوان یک حس و زندگی جدید نگاه نکنی، ممکنه فیلم رو از بین ببری و به نتیجه درست نرسی.
تو به عنوان تدوینگر باید تمام فیلم های برتر دنیا و تمام فیلم های مهم تاریخ سینما رو چندین بار ببینی و تدوین اون ها رو مورد توجه قرار بدی. البته تو نباید مثل یک آدم عام به فیلم ها نگاه کنی بلکه باید به عنوان یک متخصص به تمام زوایای فیلم مشرف باشی. وقتی ما شغل تدوین رو انتخاب میکنیم و وارد این عرصه میشیم دیگه نمیتونیم مثل قبل از تماشای فیلم ها لذت ببریم چرا که همیشه حواسمون به تدوین و جزئیات فیلم جمع هست. البته شاید یک لذت رو از دست بدیم ولی لذت های بزرگ دیگری رو در ادامه به دست میاریم که خیلی برای من جذاب هست. سعی کن هر فیلم خوبی که میبینی رو حداقل 3 بار ببینی تا در عمق وجودت حک بشه. این کار رو اگر چند سال ادامه بدی، ناخودآگاه کم کم به یک تدوینگر حرفه ای تبدیل میشی. مطمئن باش
ریتم یکی از مهمترین موضوعات تدوین حرفه ای هست که اصلا آموزش دادنی نیست و باید کاملا اون رو درک بکنی. درک کردن ریتم فیلم نیاز به زمان و دانش و تجربه زیادی داره. تو برای درک ریتم فیلم اول باید متوجه بشی که به چه چیزی ریتم میگیم، بعد باید در تمام فیلم هایی که می بینی به ریتم اون ها دقت کنی و در نهایت در فیلم هایی که تدوین میزنی خیلی دقیق به اون رو رعایت کنی. با توجه به اینکه ریتم چیزی نیست که بشه در مقاله اون رو توضیح داد پیشنهاد میکنم دوره رازهای یک تدوینگ رو ببین، در این دوره کاملا در مورد ریتم فیلم توضیح دادم و روش های تمرین کردن اون رو شرح دادم.
باز هم تاکید میکنم که اگر دوست داری تدوینگر بشی علاوه بر آموزش نرم افزار پریمیر، اصول تدوین رو هم یاد بگیر. اصول تدوین قطعا کمک بسیار زیادی به تو میکنه تا بتونی بهترین نتیجه رو از تدوین فیلم یاد بگیری. اموزش های بسیار زیادی رو در اینترنت میبینیم که حرفه ای بودن تدونیگر رو به دونستن افکت ها میدونن ولی اصلا اینجوری نیست. تو یک فیلم سینمایی خوب رو مثال بزن که از افکت های پریمیر زیاد استفاده کرده باشه! قطعا چنین فیلمی وجود نداره و در اون ها تو فقط کات های بسیار دقیقی رو میبینی که ریتم رو تشکیل دادن و تو رو کاملا با خودشون همراه میکنن، پس اصول تدوین فیلم رو در کنار آموزش نرم افزار پریمیر خیلی جدی بگیر.
من از ابتدای کار با نرم افزار پریمیر ، همیشه از کلیدهای میانبر پیش فرض استفاده کردم و خودم تغییر آنچنانی روی کلیدها اعمال نکردم. دلیل من هم یک نکته ساده هست و اون اینکه ما به عنوان تدوینگر حرفه ای ممکنه در شرایطی قرار بگیریم که در یک سیستم جدید در و جای خاص باید تدوین خیلی سریعی رو بزنیم. یا از یک سیستم تدوین چند نفر استفاده میکنند. اگر مجبور باشیم برای هر بار کار کردن با نرم افزار پریمیر ابتدا کلیدهای میانبر تعیین کنیم، قطعا زمان زیادی از ما میگیره و این موضوع باعث اتلاف زمان ما میشه. در نتیجه پیشنهاد میکنم از همان ابتدا با کلیدهای میانبر پیش فرض کار کنی.
من کار کردم و ضرر نکردم، تو هم به من اعتماد کن و کار کن.
تو به عنوان یک تدوینگر در زمان کار با نرم افزار پریمیر باید شرایط رو برای خودت تا جای ممکن محیا کنی. یعنی جایی رو برای کار انتخاب کنی که عوامل حواس پرتی به حداقل خودش برسه. اگر بتونی در زمان کارت، موبایلتم خاموش کنی که عالی میشه. چرا که هر چیزی که باعث حواس پرتی ما بشه هم زمانمون رو از دست میدیم و هم تمرکزمون رو که هر دو روی خروجی نهایی ما تاثیر گذار خواهد بود. پس اگر در منزل کار میکنی سعی کن در بهترین شرایط باشه و از خانواده بخواهی در ساعات کاری تو، تو رو صدا نکنن یا باهات صحبت نشه. اگر میدونی شرایط منزل فراهم نیست، از فضاهای کار اشتراکی استفاده کن. این فضاها قطعا خیلی برای تو مناسب خواهد بود.
اگر دوست داری هیچ وقت پیر نشی، تنها راهش یادگیری مداوم هست. من الان بعد از 15 سال کار با نرم افزار پریمیر هنوز بسیاری مطالب مختلف رو سعی میکنم هر روز یاد بگیرم. چه امکانات جدید نسخه های جدید، چه اصول تدوین ، چه راز و رمز تعامل با مشتری و ده ها مطلب دیگه. بدون اگر چیزی یاد نگیری خیلی زود در کار پیر میشی و اگر خودت رو بروز کنی، تا سنی که توان کار کردن داری جوان هستی و همه آرزوی کار با تو رو دارن.
در زمانی که فیلم خودت رو خروجی میگیری، سریع به مشتری تحویل نده یا سریع اون رو برای عموم به اشتراک نذار. ابتدا به چند نفر از اطرافیان خودت که از ماجرا خبر ندارن نشون بده تا مطمئن بشی حس هایی که مد نظرت هست، کامل انتقال داده میشه. در زمان انتشار فیلمت به جای نگاه کردن به فیلم به صورت مخاطبت نگاه کن تا بفهمی هر لحظه از فیلم چه حسی رو در اون بوجود میاره. آیا اونجا که قصد خندیدن مخاطب رو داری، مخاطب میخنده یا نه و… بدون اگر مخاطب به ساعتش نگاه کرد یا حواس خودش رو به هر دلیلی در وسط فیلم پرت کرد، فیلم تو ریتم خوبی نداره و مخاطب نهایی تو قطعا به فیلم دقت نمیکنه. پس باید مجدد به فیلم خودت برگردی و در تدوین خودت تغییر ایجاد کنی.
تدوینگرهای مختلفی رو دیدم که، به نرم افزار پریمیر مسلط هستند و حتی ریتم و اصول تدوین رو به خوبی آشنایی دارند ولی نمیتونن پروژه های خوبی رو بگیرن که دلیل اصلی اون، نحوه برخورد با مشتری هست. تو باید بتونی با مشتری خودت درست رفتار کنی. باید بدونی چجوری با اصلاحیه ها برخورد کنی تا هم فیلم خراب نشه و هم مشتری راضی باشه. مشتری تو میتونه مدیر تو باشه، یا اگر به صورت فریلنسری کار میکنی، کارفرما باشه ولی بدون در هر صورت باید خیلی حواست به نحوه برخورد باشه. ما معمولا روی فیلم خودمون تعصب داریم. برای همین وقتی مشتری اصلاحیه میده، اصلا دوست نداریم که این موضوع رو قبول کنیم ولی باید بدونیم برای مشتری هم خیلی موارد مهم هست و باید با یک تعامل درست به سراغ اصلاحیه ها بریم تا همه راضی باشیم.
من در قسمت صفر دوره رازهای یک تدوینگر مطالب خیلی مهمی رو به صورت رایگان در اختیار تو قرار دادم تا بتونی مطالب مفیدی رو یاد بگیری. مطالبی که برای هر نکته اون کلاسهای مختلفی رو شرکت کردم، کتاب های زیادی رو خوندم و تجربه های متفاوتی رو کسب کردم. پس همین الان قسمت صفر رو به صورت رایگان دانلود کن.