آموزش ساخت کلیپ

احتمالا تا الان چندین تست مختلف برای ساخت یک ویدیو داشتی ولی به دلایل مختلف خروجی نداشتی یا خروجی ویدیو تو، خیلی دلچسب نبوده برات. برای همین به سراغ آموزش ساخت کلیپ اومدی. اینجا مراحل مختلف یک ویدیو رو بهت میگم. هر مرحله رو با دقت مطالعه کن تا بتونیم بهترین نتیجه رو داشته باشیم.

برای ساخت کلیپ ایده داشته باش.

ایده اولین نکته ای هست که باید داشته باشی. حتما ایده خودت رو چندین بار بررسی کن و با چند نفر به اشتراک بذار. تا مطمئن بشی همه چیز درست پیش میره و تاثیری که قصد داری روی مخاطبت بذاری رو احتمال قوی بدست خواهی آورد.

برای به دست آوردن ایده هم یک راهکار خیلی ساده پیش روی تو میذارم. جالب هست بدونی این راهکار در تمام دنیا مورد استفاده قرار میگیره. چه به صورت خودآگاه و چه به صورت ناخودآگاه.

اولین مرحله: ویدیوهای مشابه زیادی رو ببین.

تا وقتی چندده ویدیو در موضوع مورد نظر خودت نبینی احتمالا ذهنت آمادگی لازم برای ایده پردازی رو نداره. پس حتما در کارهای روزانه خودت، تماشای ویدیوهای شبیه به کارت خودت رو بذار. تمام این ویدیوها در ناخودآگاه خودت ذخیره میشن و در مورد لزوم بدون اینکه بدونی فلان ایده پجوری اومده، خود ناخودآگاهت همه رو ترکیب میکنه و در اختیارت میذاره.

دومین مرحله: به مدت 1 ساعت با حذف تمام عوامل برهم زننده تمرکزت بهش فکر کن.

گوشی رو کنار بذار، در یک محیط خلوت قرار بگیر، ترجیحا سکوت باشه و ذهنت رو آزاد کن. حالا فقط به ایده ها فکر کن. هر ایده قشنگ و بدی رو یادداشت کن تا از ذهنت بیرون بیاد و ذهنت خالی بشه برای ایده بعد.

سومین مرحله: بذار ناخودآگاهت کار کنه.

وقتی 1 ساعت بهش فکر کردی چه به ایده رسیدی و چه نه، دیگه بهش فکر نکن. اتفاقی که می‌افته این هست که بعد از چند روز یک باره یک ایده عالی به ذهنت میرسه. دلیلش این هست که بعد از یک ساعت فکر عمیق، این موضوع در ناخودآگاهت میره و بعد از اون در طول روز، ناخودآگاهت بهش فکر میکنه تا ایده اصلی رو پیدا کنه.

این نکته رو هم بگم که برای آموزش ساخت کلیپ روش های متفاوتی برای ایده پردازی وجود داره که در اینجا به یک روش اون اشاره کردم. امیدوارم برات کارآمد باشه.

مرحله بعد آموزش ساخت کلیپ، تصویربرداری

طبیعتا تصویربرداری به صورت حرفه‌ای روش ها خاص و زیادی داره که در اینجا بیانش سخت و طولانی میشه. پس فقط چند نکته ساده رو بهش اشاره میکنم.

حتما از نور کافی استفاده کن. استفاده از نور کافی قطعا می‌تونه کیفیت تصویربرداری تو رو بالا ببره.

دوربین رو ثابت کن. ترجیحا دوربین رو به جای با دست گرفتن، روی سه پایه یا هر وسیله دیگه ای که داری ثابتش کن اینجوری قطعا خروجی بهتری داری.

صدا رو با کیفیت ضبط کن. به هر طریقی که میدونی کیفیت صدای خودت رو بالا ببر. میتونه با استفاده از وسایل ضبط صدای حرفه ای یا نیمه حرفه ای باشه، میتونه حتی با هندزفری گوشی خودت باشه. فرقی نداره. هر جور هست صدای با کیفیت ضبط کن. این رو بدون که مخاطب شاید کیفیت کم تصویررو قبول کنه ولی کیفیت پایین صدا رو اصلا قبول نمیکنه.

کم کم داریم به مراحل جالب تری از آموزش ساخت کلیپ می‌رسیم…

مرحله آخر از ساخت کلیپ، تدوین هست.

یکی از نرم افزارهای تدوین فیلم رو انتخاب کن. فرقی نداره چه نرم افزاری باشه. مهم این هست که به راحتی به نیازهای تو پاسخ بده و در نهایت یک خروجی با کیفیتی که تو فکر میکنی کافی هست رو بهت بده . برای تدوین فیلم چندصد نرم فزار مختلف در دنیا وجود داره.

بعضی مخصوص ویندوز، بعضی مک، بعضی اندورید و… هستند که هر کدوم ویژگی‌های خاص و منحصربه فرد خودشون رو دارن.

تو بسته به نیاز خودت یکی رو انتخاب کن. فرضا اگر قصد داری با گوشی و خیلی سریع تدوین فیلم خودت رو انجام بدی به نظرم به سراغ نرم افزار inshot برو . کار کردن باهاش سخت نیست و آموزشهاشم خیلی زیاد در نت وجود داره.

اگر به دنبال حرفه‌ای تر کار کردن هستی و البته به یک سیستم نسبتا قوی دسترسی داری. شدیدا نرم افزار پریمیر رو پیشنهاد میکنم بهت.

همیشه در آموزش ساخت کلیپ ، نرم افزار پریمیر یکی از گزینه های اصلی و مهم هست چون همه نیازهای تو رو برای یک تدوین خیلی حرفه ای برآورده میکنه.

پریمیر از سال 2003 کار خودش رو شروع کرده و از همون اول تا الان جزو بهترین نرم افزارهای تدوین فیلم در دنیا به حساب میاد. جالبه بدونی از پریمیر در ساخت فیلم های درجه یک زیادی در دنیا استفاده که دلیل اون حرفه ای بودن این نرم افزار هست.

خوبی دیگه نرم افزار ادوبی پریمیر پرو، این هست که چه تو قصد داشته باشی ساده و سریع باهاش کار کنی و چه قصد داشته باشی به صورت حرفه ای تدوین رو انجام بدی، میتونه برات کارایی داشته باشه.

ویدیو خودت رو تست کن!

تست کردن ویدیو یکی از مراحل مهم هر فیلمی هست. ما تست میکنیم که ویدیو ما احتمالا روی مخاطب نهایی چه تاثیری میذاره و تا کجای اون رو نگاه میکنه و…

چجوری ویدیو خودمون رو تست کنیم؟ فقط کافیه بعد از آماده شدن فیلم نهایی و البته قبل از انتشار ویدیو، خروجی خودت رو به چند نفر که بیشتر شبیه به مخاطب نهایی تو هستن و البته هیچ ذهنیت قبلی نسبت به ویدیو ندارن نشون بدی. اینجوری متوجه میشی که آیا مخاطبت تا آخر ویدیو رو نگاه میکنه یا نه. متوجه میشی که آیا اون تاثیری که میخواستی رو میتونی روی مخاطب بذاری یا نه و…

با این تست فرصت این رو پیدا میکنی که مسائل احتمالی ویدیو خودت رو حل کنی و در انتشار نهایی به بهترین بازخورد ممکن از ویدیو خودت برسی.

اما آخرین مرحله از آموزش ساخت کلیپ:

وقتی ایده پردازی کردی و تصویربرداری و در نهایت تدوین فیلم خودت رو انجام دادی. نوبت به انتشار ویدیو خودت میرسه. این انتشار با توجه به پلتفرم های بسیار زیادی که در دنیا وجود داره قوانین زیادی رو شامل میشه که الان نمیخوام در مورد قوانی هر کدوم صحبت کن.

در هر پلتفرمی که ویدیو خودت رو انتشار دادی بدون کار تو تموم نشده. مرحله آخر آنالیز رفتار مخاطب روی ویدیو تو هست. تو باید بدونی مخاطب چقدر با ویدیو تو ارتباط گرفته. باید بدونی کجاهای ویدیو تو رو بیشتر دوست داشته، تا کجای اون رو دیده و از همه مهمتر چقدر روی مخاطبت تونستی تاثیرگذار باشی.

چجوری این آمار رو بدست بیاری؟  بستگی به پلت فرمی که انتخاب کردی، معمولا آماری رو در اختیارت میذارن. این آمار قطعا میتونه کمک بسیار بزرگی به تو در ساخت ویدیوهای بعدی بکنه.

مهمترین نکته در آموزش ساخت کلیپ:

این رو بدون که هرچقدر هم در مورد آموزش ساخت کلیپ تحقیق کنی و مطالب مختلف رو مطالعه کنی، هیچ وقت جای تجربه رو به دست نمیاره. قرار نیست از ابتدای کار خودت، همه چیز درست باشه و هیچ خطایی نداشته باشی. سعی کن تا جای ممکن تجربه کنی. فیلم های ساده و پیچیده مختلفی رو بسازی تا در هر کدوم تجربه‌ای رو بدست بیاری در نهایت برسی به اون خروجی مورد نظر خودت.

پس به هیچ عنوان نترس و شروع کن. وقتی شروع کردی اصلا خسته نشو و در نهایت در مسیر پیشرفت خودت قدم بردار

به امید موفقیت های روز افزون برای تو